Afb. 12: De Lan-
gevielepoori in
Middelburg ge
zien vanaf de
stadszijde (1791-
1792). Tekening
in kleur. C. Tase-
laai: ca. 1800.
RAZ, ZG, Zei.
III. 11-352.
schild tegen de attiek is geplaatst. De proporties zijn evenwel enigszins lomp en
ofschoon de attiek van de poort van Hulst achterwege gebleven is, is hij er niet
neoklassieker op geworden, want een fronton ontbreekt. De ontwerper van het
Arsenaal in Axel (1789) bezat nog minder moderne opvattingen. Met zijn hoek-
blokken en mansardeschilddak had hel een halve eeuw eerder ergens in Duits
land niet misstaan, maar nu mocht het voor een Nederlandse nederzetting hope
loos gedateerd heten.
Daarentegen brak bij de Middelburgse stadspoorten, die eenvoudige voorgan
gers uit 1653 moesten vervangen110, intussen voorzichtig een zuiver neoclassi
cisme baan. We zien het al bij de Haven- of S lijk poort aan de Zuiddam (1786),
waarvan de ontworpen facades zo weggelopen lijken uit een traktaat van Vignola
of Palladio. Op de bewaarde ontwerptekening uil 1784 voor de veldzijde zien we
twee Dorische pilasters, een authentiek Dorisch fries van triglyphen en metopen
39. Vgl. daarover Unger. o.c.|32:2], 14-15.