Afb. 12: De Lan- gevielepoori in Middelburg ge zien vanaf de stadszijde (1791- 1792). Tekening in kleur. C. Tase- laai: ca. 1800. RAZ, ZG, Zei. III. 11-352. schild tegen de attiek is geplaatst. De proporties zijn evenwel enigszins lomp en ofschoon de attiek van de poort van Hulst achterwege gebleven is, is hij er niet neoklassieker op geworden, want een fronton ontbreekt. De ontwerper van het Arsenaal in Axel (1789) bezat nog minder moderne opvattingen. Met zijn hoek- blokken en mansardeschilddak had hel een halve eeuw eerder ergens in Duits land niet misstaan, maar nu mocht het voor een Nederlandse nederzetting hope loos gedateerd heten. Daarentegen brak bij de Middelburgse stadspoorten, die eenvoudige voorgan gers uit 1653 moesten vervangen110, intussen voorzichtig een zuiver neoclassi cisme baan. We zien het al bij de Haven- of S lijk poort aan de Zuiddam (1786), waarvan de ontworpen facades zo weggelopen lijken uit een traktaat van Vignola of Palladio. Op de bewaarde ontwerptekening uil 1784 voor de veldzijde zien we twee Dorische pilasters, een authentiek Dorisch fries van triglyphen en metopen 39. Vgl. daarover Unger. o.c.|32:2], 14-15.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1998 | | pagina 139