AJb. /J): De pyramide van Satis. Reconstructie van J.IS. Fischer von Erlach; in diens Entwurff einer Historischen Architectur, Wien 1721 sprekende voorbeelden. Precies dezelfde drieledige opbouw kan men bij de dooi de landsarchitect ontworpen toren be kroningen van Hoofdplaat en Bath boven de klokken verdieping waarnemen. Dat Kayser ook van het nieuwe internationale neoclassicisme op de hoogte was, waarvan de zuilenporticus zich in deze jaren als het visitekaartje van de zo geheten Greek Revival over heel Europa verspreidde, bewijzen de vier zuilen in de voorgevel van zijn rechthuis in Westkapelle. Zij vormden, met die van het in hetzelfde jaar gereedgekomen rechthuis van Westzaan van de Amsterdamse stadsbouwmeester Johan Samuel Creutz"7, het eerste viertal van formaat op het grondgebied van de Republiek. Daarmee stootte de Zeeuwse landsarchitect direct door tot in de architectonische voorhoede van het Nederland van zijn tijd. Voorzover bekend zijn aan Kayser in Zeeland na Hoofdplaat en Westkapelle geen met succes volbrachte opdrachten van betekenis meer gegeven. Zijn oeuvre bleef zodoende beperkt en zijn invloed bleef dat dientengevolge ook. Van enige sporadische sporen bij de Middelburgse stadspoorten afgezien, was zo ook de be tekenis van de bouwkunst van de zeventiende eeuw als inspiratiebron voor Zee land navenant gering. Ook na 1780, als Kayser zijn entree heeft gemaakt, blijft 147. Daarover recent: T.H. von der Dunk. 'De kerk en het rechthuis van Westzaan. Johan Samuel Creutz buiten de poorten. De bijdrage van het Amsterdamse bouwvak aan de architectonische moder nisering van een Noordhollands dorp', Bulletin van de K.N.O.B.. XCV1 (1997), 6Ü-66, met oudere li teratuur. 118

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1998 | | pagina 144