was er in Middelburg sprake van een golf van jonge personen, hoofdzakelijk uit de sociale elite, die zich min of meer onverwacht bij deze 'fijnen' voegden36. Zou de legendarische 'raadsheer' hiermee te maken hebben gehad? Hierboven werd terloops de opkomst van de spirituele biografie in gerefor meerd Nederland aangeroerd. Naast de bundels van Koelman en Eversdijk ver schenen er vooral in de achttiende eeuw ook aparte levensbeschrijvingen. Be halve over godzalige predikanten zoals Smijtegelt handelden ze ook wel over eenvoudige vromen, van kinderen tot bejaarden. De meest indrukwekkende ver halen waren natuurlijk die over mensen voor wie de dood geen kroon was op een godzalig leven, maar die ter elfder ure tot bekering waren gekomen. Juist in Mid delburg is dit een keer gebeurd. In 1754 werd hier een 31-jarige jongeman ont hoofd wegens moord op zijn hospes. Blijkens een kort daarna verschenen pam flet was hij echter, dankzij gesprekken met de ziekentrooster, een proponent en twee predikanten, lot oprechte schuldbelijdenis en tot het zaligmakend geloof in Christus gekomen37. Uiteraard maakten bekeringen van criminelen, zoals in de bijbel van koning Manasse in de gevangenis en de moordenaar naast Jezus aan het kruis, grote in druk op hel kerkvolk. De Middelburger die het op Smijtegelt had gemunt, heeft zich niet gerechtelijk behoeven te verantwoorden. Zijn getuigenis beperkte zich tol een berouwvolle biecht aan het beoogde slachtoffer zelf. Zou hij niet meteen zijn gestorven, dan had hij zijn verhaal kunnen opschrijven. In de piëtistische cultuur was de autobiografische impuls heel sterk. Maar schriftelijke bekerings geschiedenissen hadden vaak een mondelinge voorloper in conventikels, waar de vromen elkaar hun 'weg' plachten te vertellen. Bovendien is deze egodocumen taire traditie pas in de achttiende eeuw doorgebroken. Juist van twee Zeeuwen zijn er trouwens ook religieuze gevangeniservaringen bekend3s. Zo is de mysterieuze bij na-moordenaar een dergelijke spectaculaire nagedach tenis in de 'canon' van bevindelijke heiligenlevens misgelopen. Wel verklaart deze piëtistische biografieëncultuur de ontvankelijkheid voor de eeuwenlange verteltraditie van gereformeerde wonderen. Dal dominee Bernardus Smijtegelt het middelpunt van een indrukwekkende geschiedenis vormde, maakte het ver haal onverwoestbaar. Zonder zijn status en de populaire verering van zijn per soon en werk zou 'de engelenwacht' niet zo onvergankelijk zijn geworden. De legendarische Zeeuw bleef nu eenmaal in de Nederlandse kerkgeschiedenis voortleven als schoolvoorbeeld van het feit dat sommige predikanten van de oude gereformeerde kerk 'iets pauselijks aankleefde'1". Onder het vrome volk waren Smijtegelts geschriften nagenoeg even belangrijk als de bijbel'1". 36. Zie S.D. Post, Pieter Boddaert en Ruiger Schutte. Piëtistische dichters in de achttiende eeuw (Houten 1995) 76-83 en 119-121. 37. A. den Hollander, Historisch verhaal over Pieter de Waal. die den J6en september 1754 te Mid delburg door het zwaard rechtvaardig is ter dood gebracht wegens een doodslag, begaan aan zijn hospes, den waard in 'Het Hanegekraay' op de Beestenmarkt en door Gods Barmhartigheid tot be keering gebracht in de gevangenis (z.p.. [1754]). 38. F.A. van Lieburg. Levens van vromen. Gereformeerd piëtisme in de achttiende eeuw (Kampen 199129-30. De bedoelde Zeeuwse gevangenen zijn Lourens Ingelse en Cornelis de Korte. 39. W. Broes, De kerk en de slaat in wederzijdsclie betrekking volgens de geschiedenis (Amsterdam 1830-1841) dl. 4. 639. 103

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1999 | | pagina 113