In de breedte van het Nederlandse protestantisme is overigens de piëtistisch-ge- reformeerde stroming sinds de zeventiende eeuw steeds meer naar de rand ge schoven. Aangezien de 'midden-orthodoxie' steeds minder raad wist met de rol bovennatuurlijke verschijnselen in theologie en geloofspraktijk, valt te vermoe den dat wonderverhalen voor de bevindelijk gereformeerden fungeerden als ele menten van hun klassiek-confessioneel en anti-rationalistisch zelfbewustzijn. De overlevering van de 'engelenwacht' bevestigde niet alleen de status van dominee Smijtegelt als gereformeerde heilige, maar ook de tijdloze waarde van de zoge naamde 'oudvaders' van de Nadere Reformatie in het algemeen. Tot op de hui dige dag kennen de zogenaamde 'bevindelijk gereformeerden' de neiging tot ro mantisering van de als homogeen erfgoed gekoesterde fragmenten van het 'eigen' religieuze verleden. In Middelburg waarschuwde de predikant van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in 1950 tegen allerhande vrome, ja roomse fantasieën. 'Laat u nooit iets wijs maken dat de een of de ander een engel heeft gezien'41. Ondanks deze duidelijke afwijzing van de zichtbaarheid van de bovennatuur wordt het verhaal over Smijtegelt in de bevindelijke subcultuur steeds weer verteld en geloofd. Hervormde predikanten noemen het als om te bewijzen dat een 'engelenwacht' nog steeds kan optreden"'. Het verslag van een door mij gehouden lezing over de geschiedenis als legende riep in het Reformatorisch Dagblad teleurgestelde en verontwaardigde reacties op4'. Een en ander brengt ons op de laatste paragraaf, waarin we de kwestie van de historiciteit van het geval laten rusten en het ty pische verhaalkarakter van de 'engelenwacht' aan de orde willen stellen. Smijtegelt als universeel topchristen 'De engelenwacht van dominee Smijtegelt' maakt deel uit van een oeroude en wereldwijde traditie van engelenverhalen. De bijbelse overlevering is al ge noemd. De christelijke middeleeuwen en het vroegmoderne rooms-katholicisme hebben daaraan een rijkdom van opvattingen over en verschijningen van engelen toegevoegd. Het protestantisme staat daarbij ongetwijfeld in de schaduw, maar heeft toch ook zijn verhalen rond geestelijke leiders en gewone gelovigen voort gebracht. De laatste decennia is er, niet in het minst in Nederland, een groeiende belangstelling voor dit facet van de 'hogere wereld'. Tal van getuigenissen van en over mensen die verleden engelen zouden hebben gezien, veelal in situaties van ziekte en gevaar, zijn verzameld. Van een doelgerichte historische benade ring is hierbij geen sprake. 40. Zie bijvoorbeeld J. Wesscling, De Afscheiding van 1X34 in Zeeland J834-'69. Deel I. De Beve- landen en Zeeuws Vlaanderen (Barneveld 1987) 355. 41. W. de Wit, De wereld der engelen (Middelburg 1949) 1.3. Zijn bron was zonder twijfel hel later gepubliceerde college-dictaat van G.H. Kersten, De gereformeerde dogmatiek voor de gemeenten toe gelicht Utrecht 1950) 220-221 42. Zie H. Veldhuizen, Rondom ons zijn engelen? (Leiden 1995) 87-88; J.C. Schuurman. 'Goede en boze engelen', Gereformeerd Weekblad 98 1997) 570. 43. Reformatorisch Dagblad. 6. II, 18, 25 november en 8 december 1999. 104

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1999 | | pagina 114