Tabel 5. Aantal scholen waar behalve de vakken van het lager onderwijs
één of meer vakken van het meer uitgebreide lager onderwijs werden on
derwezen in de periode van I860 tot 1900
jaar
openbaar
bijzonder
I860
32
■j
1865
35
14
1870
42
15
1875
45
16
1880
44
21
1885
57
19
1890
54
19
1895
56
19
1900
55
20
Gedeputeerde Staten reageerde met afkeuring van het gemeentebesluit. Om toch
voor een zekere voorbereiding voor de hbs te zorgen, werd nu één van de vier la
gere scholen met twee klassen uitgebreid, met de bepaling dat deze school voor
uitgebreid lager onderwijs zonodig tot een school voor meer uitgebreid lager on
derwijs zou kunnen promoveren
Het zevende leerjaar
Het Provinciaal Jaarverslag van 1914 meldt: 'Het zevende leerjaar aan scholen
voor gewoon lager onderwijs begint meer en meer terrein te winnen. Aan enkele
grote scholen wordt het reeds in een afzonderlijk lokaal, door een afzonderlijke
leerkracht gegeven. In de kleinere kan dat niet, maar de hoofden streven ernaar
zoveel mogelijk afzonderlijk onderwijs in te richten voor die leerlingen die nog
een jaar willen blijven.'
In Middelburg waren twee scholen met een gezamenlijk zevende leerjaar. In
Goes werden twee gemeentescholen samengevoegd lot één volksschool', waar
aan een zevende klas werd verbonden, die in een afzonderlijk lokaal kwam te zit
ten. Het beviel goed. Vlissingen kon toen niet achterblijven. In het voorjaar van
1918 kwam de wethouder van Onderwijs, P.F. Auer, met het voorstel om aan drie
gemeentelijke scholen één gezamenlijk zevende leerjaar te verbinden. Het was
hem namelijk opgevallen dat er kinderen waren die vrijwillig de twaalfde klas,
het tweede gedeelte van het zesde leerjaar, doubleerden. Zij deden dit omdat ze
nog te jong waren om in de maatschappij geplaatst te kunnen worden, of toegela
ten te kunnen worden tot de stedelijke herhalings- of avondtekenscholen. Als
142