Afb.7. Detail stucplafond rechter achterkamer (Gele kamer), circa 1720. Foto Rijks
dienst voor de Monumentenzorg, Zeist.
blinden, thans als schuifblinden gemonteerd, waren oorspronkelijk draaibaar en
zonder blindkassen bevestigd, zoals in de eetzaal en in de slaapkamer. Vermoe
delijk bevond zich aan de oostzijde van de binnenwand een tweede deur, in
symmetrie met de toegangsdeur aan de andere zijde. Het vertrek had hierdoor
oorspronkelijk een regelmatiger indeling, die bovendien bij het stucplafond aan
sloot.
Ook hier is hel stucplafond rijk gedecoreerd. De koof heeft bloemmanden in
de hoeken en vogels met guirlandes daartussen. De kwartieren van het vlakke ge
deelte van het plafond zijn met een Lodewijk xiv-raster gedecoreerd. Het ovale
middenvak moet naderhand wijziging hebben ondergaan. Het is thans met vlak
stucwerk afgewerkt, maar moet oorspronkelijk gedecoreerd zijn geweest. Moge
lijk bevond zich hier een schilderstuk met een 'doorkijkje" naar de hemel. De
compositie van dit plafond vertoont een sterke overeenkomst met een ontwerp
van Marot voor een plafond in het huis Van Wassenaar Obdam aan de Kneuter
dijk in Den Haag. Hoewel daar als geschilderd plafond gedacht, gaat het op een
zelfde idee terug. Van de schouwpartij is de mantel in het midden van de acht
tiende eeuw vervangen. Tegen de boezem bevindt zich een schilderstuk met een
allegorische voorstelling van de lente. Hel houtwerk van het vertrek was oor
spronkelijk in een donkerbruine tint beschilderd, met verguldwerk op de lijsten.
Het donkerbruin moet een fraai effect hebben gegeven met het gele damast waar
mee deze kamer, blijkens de boedelinventaris, was gestoffeerd. Wellicht was dit
het damast dat Caspar van Citters in 1718 uit hel huis van zijn moeder had over-
54