Afb.7. Detail stucplafond rechter achterkamer (Gele kamer), circa 1720. Foto Rijks dienst voor de Monumentenzorg, Zeist. blinden, thans als schuifblinden gemonteerd, waren oorspronkelijk draaibaar en zonder blindkassen bevestigd, zoals in de eetzaal en in de slaapkamer. Vermoe delijk bevond zich aan de oostzijde van de binnenwand een tweede deur, in symmetrie met de toegangsdeur aan de andere zijde. Het vertrek had hierdoor oorspronkelijk een regelmatiger indeling, die bovendien bij het stucplafond aan sloot. Ook hier is hel stucplafond rijk gedecoreerd. De koof heeft bloemmanden in de hoeken en vogels met guirlandes daartussen. De kwartieren van het vlakke ge deelte van het plafond zijn met een Lodewijk xiv-raster gedecoreerd. Het ovale middenvak moet naderhand wijziging hebben ondergaan. Het is thans met vlak stucwerk afgewerkt, maar moet oorspronkelijk gedecoreerd zijn geweest. Moge lijk bevond zich hier een schilderstuk met een 'doorkijkje" naar de hemel. De compositie van dit plafond vertoont een sterke overeenkomst met een ontwerp van Marot voor een plafond in het huis Van Wassenaar Obdam aan de Kneuter dijk in Den Haag. Hoewel daar als geschilderd plafond gedacht, gaat het op een zelfde idee terug. Van de schouwpartij is de mantel in het midden van de acht tiende eeuw vervangen. Tegen de boezem bevindt zich een schilderstuk met een allegorische voorstelling van de lente. Hel houtwerk van het vertrek was oor spronkelijk in een donkerbruine tint beschilderd, met verguldwerk op de lijsten. Het donkerbruin moet een fraai effect hebben gegeven met het gele damast waar mee deze kamer, blijkens de boedelinventaris, was gestoffeerd. Wellicht was dit het damast dat Caspar van Citters in 1718 uit hel huis van zijn moeder had over- 54

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2001 | | pagina 64