KOSTELYCKE WAREN
23
Afbeelding 6. Gezicht op de Oostpunt van de Middelburgse haven aan het eind van de zeven
tiende eeuw. ZA, KZGW, Zei. 111. 11-272.
d'Enghelse al sullen nemen het geene sy crygen connen, ende geen scepen sullen
vry laeten'. Indien in Spanje al goederen op Hollandse schepen geladen zijn, advi
seert hij deze op andere, neutrale schepen over te zetten en zo mogelijk schepen
met bestemming Oostende te kiezen. Nieuwe orders moeten maar even wachten.78
Ook in de eerste maanden van 1672 is er sprake van 'geslooten water' en kunnen
er geen goederen verzonden worden. De handel op het zuiden ligt enige tijd bijna
geheel stil. Slechts een enkel schip, zoals de Westerwijck verlaat de Zeeuwse rede
met bestemming Cadiz en deze vaart dan 'om de noort'. De firma Forchondt weet
dankzij haar goede contacten in Vlissingen op dit schip plaats te vinden voor een
ldeine zending schilderijen.79
In alle gevallen blijken de agenten er de voorkeur aan te geven de goederen zo
lang mogelijk in hun pakhuizen op te slaan en pas op het laatste moment aan
boord te brengen. Niet alleen zijn de klimatologische condities in de pakhuizen
beter dan op de schepen, ook kan men zo de keuze voor het juiste schip of een
goed konvooi beter beheersen. Een betrouwbare schipper is natuurlijk belangrijk
in tijden van gevaar, maar ook voor firma's die willen smokkelen is het zaak de
juiste persoon te vinden. Wederom bemiddelen de Zeeuwen graag. Michiel
Donkers schrijft de firma van Colen in oktober 1657 dat hij hun pakje kant met
bestemming Londen heeft meegegeven aan Willem Smith, een schipper, die zeer
ervaren is in het 'in stilte in te brengen' van handelswaar.80 Het smokkelen van kant