444
DAVID HENRI GALLANDAT
143
wonderen, indien men hechts aanmerkt dat
het eenighe doelwit der redery in dezen is
geld te winnen; en dat is niet wel mogelyk
indien men de fcheeps uitruhingen veel be
zwaart (g). Dus moet men zig vergenoe
gen met de middelen welke thans tot dat
inzicht kunnen in 't werk gefield worden
namelykdoor de luiken zoo veel open te
houden als de omhandigheden eenigzins toe
laatendoor tochtgaten te maken waar
door de bedorve lucht ook een uitgang kan
vinden; door koelzeilen te gebruikendoor
buskruid in den brand te hekendoor roo
kingen van wierook jeneverbesfenenz.
en door het befproeyen met azyn of limoen-
zap. Alle deze middelen moeten met oor
deel en alle oplettenheid in 't werk gefield
worden, *00ral wanneer het weer en de
gelegenheid toelaaten dat de haven eenigen
tyd op 't dek kunnen blyven, op dat zy
daar na hunne haapplaatfen weder kunnen
be-
(S) De ecnigfte reden waarom'er een groot getal Ha
ven in een klein (chip gevoerd wordt, is, otn dat de
recognitie aan de \V. I. Compagnie gerekend wordt
naar de grootte en lengte van 't fcliip, zoo dat dc rede
ry evenveel betaalt of'er veel of weinig ilaven in ge
handeld worden Het zoude myns oordeelsbeter
zyn indien de recognitie gerekend wierdt r.aar het ge
tal der gekochte of verkochte (laven, en niet naar de
grootte van 't fchip. Deze fchtkking zoude niet fcha-
delyk voor de Compagnie, en aan de redery voordec-
lig zyn.