72
ZEEUWSE SLAVEN- EN GUINEAHANDEL
dat hij een gevierd kaperkapitein was en vaak in dienst werkte van Hermanus van
de Putte. In september 1718 reisde Woelaert(s) naar Middelburg om samen met
Van de Putte het 'cargasoen aan te kopen.6" Bij de samenstelling van de beman
ning ontdekten we hetzelfde patroon als bij de uitredingen van Jan de
Schonamille: bijna een volledig Vlaamse bemanning, maar het vitale commercië
le luik werd toevertrouwd aan een ervaren Zeeuwse kracht. Voor deze expeditie
engageerde Woelaert(s) als eerste stuurman en supercargo de Vlissinger Jacob
Bockhoorn.70
Deze drie geschetste 'Oostendse' Guineareizen liepen telkens faliekant af. De beide
schepen met de naam Marquis de Prié werden naar Elmina opgebracht door een
WIC-kruiser en de Marquis de Campo werd overmeesterd door piraten aan de
Ivoorkust.-1
Besluit
Het Zeeuws-Vlaamse of Zuid-Nederlandse netwerk met connecties in Vlissingen
en Middelburg functioneerde optimaal om private expedities te organiseren naar
West-Afrika tijdens de late zeventiende en vroege achttiende eeuw. De geschetste
voorbeelden zijn vermoedelijk maar een fractie van de globale trafiek naar de
Guinese kusten, waarin Zuid-Nederlanders met Zeeuwen nauw samenwerkten.
Wanneer we verder in de tijd teruggaan constateren we dat de Zuid-Nederlandse
migranten regelmatig als initiatiefnemers optraden, en de band met Antwerpen
gedurende de vroege zeventiende eeuw nog sterk aanwezig was.
Opvallend was het ontbreken van uitgebreide slavenhandel in deze ondernemin
gen. Het beperkte kapitaal en de hoge risicofactor bleken bepalend voor deze
ondernemers om te kiezen voor goud, ivoor en 'greyn