FINANCIËN VAN DF. ZEEUWSE ADMIRALITEIT 105 ten opzichte van de periode 1721-1725 waren de opbrengsten in de periode 1726- 1730 maar liefst 36% (Friesland) tot 64% (Rotterdam) hoger/'0 Dit kon de met driekwart gedaalde inkomsten uit de last- en veilgelden echter niet compenseren. Het plakkaat van 1725 was weliswaar fiscaal-technisch een grote verbetering, maar het verbeteren van de financiële positie van de admiraliteiten mislukte geheel/1 In hoeverre de Zeeuwse Admiraliteit na 1725 meer inkomsten heeft gehad uit de convooien en licenten is op basis van de rekeningen niet na te gaan. Daarin werd immers geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende belastingen, maar wer den de totale ontvangsten per kantoor vermeld, waardoor onder de convooien en licenten steeds ook het last- en veilgeld is opgenomen. Duidelijk is wel dat de tota le belastinginkomsten net als bij de zustercolleges daalden: ten opzichte van de periode 1721-1725 waren deze in de jaren 1726-1730 maar liefst 24,1% gedaald. In grafiek 1 zijn de inkomsten van de Zeeuwse Admiraliteit uit de convooien en licenten en het last- en veilgeld in de achttiende eeuw weergegeven. Duidelijk is te zien dat de opbrengsten aan het begin van de Spaanse Successieoorlog sterk daal den, in 1706 alweer op het oude niveau lagen en pas vanaf 1726 een sterker dalen de tendens vertonen. Grafiek 1. Inkomsten Zeeuwse Admiraliteit uit de convooien en licenten en het last- en veilgeld, 1698-1795. jaar Toch slaagde de Admiraliteit van Zeeland erin om de reguliere activiteiten vrijwel geheel uit eigen belastinginkomsten te financieren. Wel waren enkele kleine sub sidies voor extra-ordinaire equipages naar de Middellandse Zee nodig (eind jaren twintig), alsook een lening van een kwart miljoen voor reparatie van het dok (1732-1734). Maar het lijkt erop dat de Admiraliteit de financiën weer enigszins op orde had. Het college kon zelfs enkele schepen laten bouwen uit eigen midde len. Dat was bepaald geen overbodige luxe, want haar oorlogsschepen stamden allemaal uit de zeventiende eeuw. In 1722 werden voor het eerst sinds 1699 weel schepen op stapel gezet en begon de bouw van de Tholen en de San denburg. In

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2008 | | pagina 107