VLAAMSE EN ZEEUWSE KAAPVAART
43
Na een uur werden alle schepen genomen en in Plymouth opgebracht. (Nationaal
Archief Den Haag, 1.01.04, inv.nr. 5917 I, Liassen Engeland, fol. 49).
43 A.P. van Vliet, Vissers en kapers. De zeevisserij vanuit het Maasmondgebied en de Duin
kerker kapers (ca. 1580-1648) 's-Gravenhage 1994, 258-259 en Bromley, Corsairs344.
44 B. Johnson, Wolves of the Channel (1681-1856), London 1931, 116 en Francke,
Utiliteyt, 184.
45 F.S. Gaastra, Bewind en beleid bij de VOC. De financiële en commerciële politiek van de
beivindhebbers, 1672-1702, Zutphen 1989, 263-266 en Verhees-van Meer, De Zeeuwse
kaapvaart127.
46 I.J. van Loo, Ab mieren op de Spaensche cust. De Zeeuwse kaapvaart tijdens de
Tachtigjarige Oorlog 1572-1648, onuitgegeven doctoraalscriptie, Leiden 1995, 8-10.
47 Grootmeyer, 'De Admiraliteiten', 480.
48 F. Pollentier, 'Admiraliteit', in: MGN, dl. 1, 295-300 en J.P. Sigmond, Nederlandse zee
havens tussen 1500 en 1800, Amsterdam 1989, 75-95.
49 V. Enthoven, Zeeland en de opkomst van de Republiek, handel en strijd in de Scheldedelta,
1550-1621, Leiden 1996, 350-375 en Francke, Utiliteyt, 221-224.
50 Enthoven, Zeeland en de opkomst van de Republiek, 177.
51 Magosse, Al die willen te kap'ren varen50-51
52 O. Schutte, Repertorium der buitenlandse vertegenwoordigers residerende in Nederland,
1584-1810, 's-Gravenhage 1983, 81-83 en 615.
53 Francke, Utiliteyt, 238-243 en Verhees-van Meer, De Zeeuwse kaapvaart, 47.
54 Francke, Utiliteyt, 138-139; H.F. Reynvaan, 'De Zeeuwse kaper 'De Onbekende", in:
Zeeuws Tijdschrift 32/1 (1982),27 enJ.M.A. Ehrman, The navy in the war of Willem III
1688-1697. It's state and direction, Cambridge 1953, 415-416.
55 J. Parmentier, 'Een maritiem-economische schets van de deltahavens, 1400-1800', in:
M. Ebben en S. Groenveld (red.), De Scheldedelta als verbinding en scheiding tussen
Noorden Zuid, 1500-1800, Maastricht 2007, 11-26.
56 P. Earle, 'The economy of London, 1660-1730', in: P. O'Brien, D. Keene, M. 't Hart,
H. van der Wee (eds.), Urban Achievement in Early Modern Europe. Golden Ages in
Antwerp, Amsterdam and London, Cambridge 200181-96.
57 G. Symcox, The crisis of the French seapower, 1688-1697. From the Guerre d'Escadre to
the Guene de Course, The Hague 1974, 3-4.
58 P. Villiers, 'La guerre de course a Dunkerque et en Manche du XVIe au milieu du XIXe
siècle', in: Jean Bart du corsaire au héros mythique, Dunkerque 2002, 24-26.
59 Baetens, 'Organisatie', 112.
60 R. Baetens, 'Het uitzicht en de infrastructuur van een kleine Noordzeehaven tijdens het
Ancien Régime: het voorbeeld van Oostende', in: Mededelingen van de Marine Academie
van België, boek 23, 1973-1974-1975, 47-51.
61 Universiteitsbibliotheek Gent, Hs. 1993, f. 2.
62 J. De Smet, 'Nieuwpoort in de moderne tijd', in: Bachten de Kupe5, 1963, 105.
63 Stadsarchief Antwerpen, Insolvente Boedelkamer nr. 548 en J. Parmentier, Oostende
Co. Het verhaal van de Zuid-Nederlandse Oost-Indiëvaart 1715-1735, Gent-Amsterdam
2002, 18-20.
64 J. Parmentier, 'To the Dogger Bank, the Faroes and Iceland. A joint stock fishing com
pany in Nieuport, 1727-1737', in: P. Holm and O.U. Janzen (eds.), Northern Seas.
Yearbook 1997Association for the History of the Northern Seas, Esbjerg 1998, 43-44.
65 1 Amsterdamse vadem 1,698 m (J. van Beylen, Zeilvaart lexicon: maritiem woorden
boek, Weesp 1985, 247).
66 J. Parmentier, 'De tol van de zee. VOC-schipbreuken in het Kanaal, op de Vlaamse
Banken en aan de Zeeuwse gaten tijdens de 17de en 18de eeuw', in: L. Akveld e.a.
(red.), In het kielzog. Maritiem-historische studies aangeboden aan Jaap R.. Bruijn bij zijn
vertrek als hoogleraar zeegeschiedenis aan de Universiteit LeidenAmsterdam 2003, 196-
221.