WIBAUT EN ZEELAND 39 beschikte om de uitgesloten diamantwerkers te kunnen blijven uitkeren. '"Och", zei de andere, "dat geld zal er komen zolang de uitsluiting duurt. Maak je daarover geen illusie. Er is in Middelburg een millionair, die elke week voor het geld zorgt. Het komt hem op een week of op een maand niet aan.'"5 In het openbaar bagatelliseerde Wibaut het belang van het grote geld. Zo schreef hij in zijn memoires: 'Het geld op zichzelf had niet veel bekoring voor mij. Maar ik verheugde mij toch in het verkrijgen.' Wibaut was echter niet zo ongevoelig voor de zakenwereld en het welvaren van de onderneming, als hij wel heeft doen voor komen. Hij ging pas weg als directeur toen een geschikte opvolger was gevonden. Dat betekende dat hij tien jaar lang vanuit Amsterdam, waar hij toen al woonde, de Middelburgse zaken deed. Een brief die hij enkele maanden na zijn vertrek als directeur aan de houthandel schreef, toont hoe verbonden hij zich nog met het bedrijf voelde: 'Schrijf me eens iets hoe het gaat met het bedrijf: wordt er nog gezaagd? wordt er nog afgeleverd? wordt er nog geld ontvangen? wat is er gedaan om betaling groenhartleveringen te verzekeren?'6 Socialist in een kapitalistisch systeem Wibaut opereerde als succesvol houthandelaar binnen het liberale vrijhandelsstel sel, maar hij verloochende zijn socialistische uitgangspunten niet. Hij plooide zijn ondernemerschap zodanig dat hij zijn principes erin kwijt kon zonder het rende ment van het bedrijf op het spel te zetten. Dat was geen opportunisme, maar het resultaat van zijn vermogen om kritisch te denken op een hoog abstractieniveau. Wibaut had er een scherp oog voor hoe hij ideaal en praktijk met elkaar kon verbin den. Aan de basis van zijn gedachtegoed stond een theoretische aanname over de aard van maatschappelijke ontwikkeling. Hij beschouwde deze als een evolutionair proces. Er zou in de toekomst alleen nog vooruitgang zijn. Die zou leiden tot zijn grote ideaal: de neergang van het kapitalisme en de opkomst van de sociaaldemo cratie. Dat ideaal zou stapje voor stapje bereikt moeten worden. Wibaut was een socialist die functioneerde in een kapitalistisch systeem. Hij accep teerde zijn positie daarin, maar hij brak wel met het liberale geloof in de vrije markt waarmee hij aan de handelsschool nog was opgevoed. Juist Wibauts afkeer van het vrijhandelsstelsel maakte hem vindingrijk bij het zoeken naar nieuwe handelsstra tegieën. Hij was een groot voorstander van kartelvorming. Daarover publiceerde hij veelvuldig. We zien deze opvatting ook terug in zijn werkzaamheden voor de houthandel. Hij probeerde met allerlei middelen greep te houden op de afzetmarkt. Moordende concurrentie kon bedrijven in grote moeilijkheden brengen, omdat ze gedwongen zouden kunnen worden om onder de kostprijs te gaan werken. Daarom werkte Wibaut liever met zijn concurrenten samen. Hij maakte met andere han delaren afspraken over intekeningen bij aanbestedingen, over de prijzen en over de verdeling van de contingenten te leveren hout. Wibaut zag producenten en consumenten als gescheiden partijen. Hij zag dan ook niets in samenwerking tussen kapitalisten en arbeiders. De arbeiders moesten zelf ten strijde trekken en een onafhankelijke beweging vormen om het gevecht met het kapitalisme aan te kunnen gaan. Wibaut moest niets hebben van het paternalisme van sociaal vooruitstrevende ondernemers als Van Marken en Stork. Die hielden de

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2009 | | pagina 41