VRUGTEN EN KREEFT 119 werden. Het staat namelijk vast dat Jacoba Maria en Abraham Boudaen Courten hun halfzuster uitkochten. Uit Jacoba Maria's 'Capitaalboek' blijkt dat zij Sara in december 1717 2157.15.4 voor huis en landerijen en 210.13.8 voor de beelden en vazen in de tuin betaalden. Na Jacoba Maria's overlijden kwamen buitenplaats en tuinbeelden in handen van haar echtgenoot Abraham Boudaen Courten. Hij legateerde het hof Niet altijd Winter in 1745 aan Johan Boudaen Courten, een zoon uit zijn tweede huwelijk met Cornelia Machelina Hurgronje.18 Schilderijen Zowel in de woning aan de Middelburgse Balans als op de buitenplaats aan de Veerse weg waren tijdens het leven van Jean Walleran Sandra schilderijen, prenten en kaarten te vinden. Een deel hiervan zal Sandra van zijn moeder, de weduwe van zijn zakenpartner Pierre Buteux sr., hebben geërfd. In haar testament was sprake van verschillende schilderijen die zij tezamen met het huis op de Balans aan hem vermaakte.19 Andere stukken zal hij zelf hebben aangekocht of uit de nalatenschap pen van zijn vier voortijdig overleden echtgenotes hebben verworven. De overvloed aan schilderijen die in de loop van zeventiende eeuw in de Republiek op de markt waren gekomen, had er ook in Zeeland toe geleid dat in alle voorname huizen tientallen schilderijen hingen. Deze stukken hingen verspreid door het hele huis, hoewel de representatieve vertrekken als de eetkamer en de grote zaal de meeste schilderijen telden. Tegen het einde van de zeventiende eeuw werd het onder regen ten mode schilderijenverzamelingen aan te leggen, waarvoor aparte 'konstkamers' in huis werden ingericht. Wanneer men in Middelburg voor het eerst dergelijke aparte schilderijenkabinetten inrichtte, kon nog niet worden achterhaald. Hier wreekt zich het tekort aan archiefmateriaal. De vroegst bekende vermelding van een dergelijk vertrek dateert van januari 1733, toen Pieter de Ia Rue een bezoek bracht aan de Middelburgse woning van Ewout van Dishoeck in de Lange Noordstraat en daar een 'konstkamer' vol uitmuntende schilderijen aantrof.20 Bij Walleran Sandra hebben de schilderijen zowel op de Balans als op zijn buiten plaats vermoedelijk verspreid door het hele huis gehangen. Er bestaat geen enkele aanwijzing dat hij een aparte kamer voor een deel van zijn collectie heeft ingericht, al blijft het natuurlijk mogelijk dat een van de 'comptoiren' of het klein 'voorsalet' op de Balans als kunstkamer functioneerde en het vertrek deze functie verloor tij dens de bewoning door zijn dochter en haar echtgenoten. Volgens de catalogus die ten behoeve van de veiling werd gemaakt, bezat Jean Walleran Sandra ten minste 180 schilderijen ten minste, want de familieportretten uit zijn bezit gingen, zoals in die tijd gebruikelijk was, rechtstreeks naar zijn erfgenamen en bleven ongenoemd in de catalogus. De vraag rijst in hoeverre het gebruikelijk was dat Middelburg se regenten zo'n grote hoeveelheid schilderijen bezaten. Informatie hierover kan slechts uit de zeer weinige bewaard gebleven veilingcatalogi en boedelinventarissen van contemporaine stadsgenoten worden verkregen. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat in 1701 bij de Middelburgse regent Hendrik Boudaen Courten 48 schilderijen op zijn buitenplaats Schellach hingen, terwijl in zijn stadswoning in de St. Jansstraat volgens de bewaarde inventaris slechts 12 schilderijen en tekeningen werden aan-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2010 | | pagina 121