126 VRUGTEN EN KREEFT Werk van Zeeuwse meesters In de verzameling van Walleran Sandra bevonden zich naast stukken van Hollandse schilders ook enkele schilderijen van Zeeuwse kunstenaars. Zowel oudere meesters als Mattheus Molanus, Adriaan van de Venne, Daniel de Blieck en Dirck van Delen als contemporaine schilders waren in zijn verzameling vertegenwoordigd. Sommi ge oudere Zeeuwse stukken waren mogelijk afkomstig uit de erfenissen van zijn moeder of zijn echtgenotes. Hoewel de schilderijen van Van de Venne en van Van Delen rond 1700 nog volop verhandeld werden, waren vooral de kleine, minuti eus geschilderde landschapjes van Molanus, evenals het werk van de Middelburgse schilder Daniel de Bliek, tegen het einde van de zeventiende eeuw wat uit de mode geraakt. In hoeverre de Middelburgse regenten rond 1700 jonge schilders in hun omgeving stimuleerden door bewust werk aan te kopen, is nog niet goed onder zocht. Op de veiling van Walleran Sandra's verzameling werd van slechts drie jonge tijdgenoten werk aangeboden. De meeste stukken uit deze categorie waren afkom stig van Anselmus Weeling (1675-1747), van wie Walleran Sandra maar liefst elf schilderijen bezat. Weeling, die afkomstig was uit 's Hertogenbosch, behoorde tot de groep schil ders die slechts enkele jaren in Zeeland werkte. Na in zijn geboorteplaats het vak geleerd te hebben, waren zijn vorderingen volgens zijn biograaf Johan van Gooi al snel zodanig, dat hij zijn leermeester 'de kunstkroon van 't hooft stiet' en zijn heil in Middelburg ging zoeken. Daar kwam hij rond 1698 in contact met een kunstliefhebber die hem opdracht gaf kopieën van goede meesters te maken, met als resultaat dat Weeling al snel met het vervaardigen van kabinetstukjes in de trant van Gerard Dou en Godfried Schalcken in zijn onderhoud kon voorzien.46 Jean Walleran Sandra bezat behalve diverse mythologische en bijbelse taferelen (zoals een schilderij 'daer Perseus Andromeda verlost' en een voorstelling van het 'Offer van Abraham') een portret en enkele genretaferelen van zijn hand. Op de veiling van zijn nalatenschap varieerde de opbrengst van deze schilderijtjes van 0.11.0 tot 4. Ook in de verzameling van David Grenier waren schilderijen van Weeling te vinden: een meisje met een waaiertje, een 'conterfeytsel' (portret) en een slapende Diana. Het eerste stuk bracht 4 op, de andere twee elk 3.47 Ondanks het feit dat Weeling in Middelburg een goede boterham wist te verdienen, liep het slecht met hem af. Hij smeet zijn geld over de balk en raakte aan de drank. Op een gegeven moment (het jaar is niet bekend) verliet hij het Zeeuwse om terug te keren naar Den Bosch, waar hij in 1747 overleed. Van Weeling is tegenwoordig slechts één gesigneerd werk bekend, een 'Heilige Familie met Elisabeth en de kleine Johannes de doper', dat zich tot 1946 in de collectie van gravin Van Lynden op de Keukenhof in Lisse bevond. Via de kunsthandel is dit schilderij na de oorlog in particuliere handen gekomen en uit het zicht verdwenen. De tweede lokale schilder van wie Walleran Sandra werk bezat, was de uit Ant werpen afkomstige Jean Andreas Bizet (1672-na 1726). Bizet (of Biset, zoals zijn naam ook wel gespeld wordt) werd in 1698 of 1699 gelijktijdig met Weeling lid van het Middelburgse Lucasgilde. Ook hem ging het niet steeds voor de wind. Eind 1700 bleek dat Bizet het tweede deel van zijn meestergeld nog steeds niet had voldaan. Toen hij beloofde zijn schuld af te lossen door het leveren van een 'stuckie schilderie' ter waarde van het te betalen bedrag, bleek bij de openbare vei-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2010 | | pagina 128