Assimilatie FRANSE VLUCHTELINGEN 63 Op allerlei plaatsen in de regio Rijsel werden nu kerken gesticht en predikanten aangesteld. Ook werden protestantse scholen opgericht en gereformeerde school meesters benoemd. Bijbels en stichtelijke boeken werden beschikbaar gesteld. Het Franse leger zag in de loop van 1712 kans hier en daar verloren posities te heroveren en de machtsverhoudingen kantelden. Al in de laatste maanden van 1712 gingen er geruchten over het mogelijke resultaat van de vredesonderhande lingen. Nieuwe vluchtelingen Ds. Basnage, een Waalse predikant uit Den Haag, fungeerde als raadsman voor de gereformeerde kudde in de streek van Rijsel, zo'n 400 huisgezinnen, in hoofdzaak boeren. Tegen half mei 1713 nog voor het Nederlandse garnizoen zich uit Rijsel terugtrok - kwam door de nieuwe politieke situatie uit de naaste omgeving van Lille opnieuw een stroom vluchtelingen naar Staats-Vlaanderen op gang. Ook deze personen gingen vooral naar Cadzand en Groede. Wie over paard en wagen be schikte, kon dankzij de protectie van het garnizoen met wat have en goed vertrek ken. Voor bezitters van onroerend goed was het in deze maanden enigszins penibel. Het risico was aanwezig dat transacties ongeldig zouden worden verklaard of dat koop sommen niet beschikbaar kwamen. En dit ondanks het feit dat de Republiek in het vredesverdrag dat de gebiedsoverdracht regelde, beschermende clausules had weten op te nemen voor bewoners die wilden verhuizen en hun eigendommen te gelde wilden maken. Ook bestond de vrees, ondanks de zekerheid die ds. Basnage had weten te krijgen, dat voor deze vluchtelingen in Staats-Vlaanderen nauwelijks nog landerijen beschikbaar zouden zijn. Uiteindelijk gingen de eersten op pad. In twee dagen was het te doen. In Cadzand woonden in 1718 niet minder dan 154 men sen die na de teruggave van Rijsel zijn gekomen. Ook na deze stroom blijven de gehele achttiende eeuw gezinnen of individuen naar de Franse kerken van Staats-Vlaanderen komen. Nog omstreeks 1750 vertrekken uit Rongy, een dorp bij Doornik, de families Joinville en Woittiez naar Oostburg. Anderen komen uit zuidelijker streken. Enige Martyns, dan wonend in Orleans en de Champagne, vestigden zich in Groede en Cadzand, terwijl anderen, zoals de families Duste, Cailleux, Foudraine, La Gasse en Lomon, nog in en na 1770 uit Picardië, ten zuiden van Artois, komen.31 Over de snelheid en de wijze waarop de hugenotenimmigranten zich in de Republiek aanpasten, is betrekkelijk weinig gepubliceerd. In de schaarse literatuur wordt vooral naar de vluchtelingen in de grote steden van Holland gekeken. Dit was uiteraard de omvangrijkste groep en cultureel de belangrijkste. Representanten van de Franse intelligentsia in de Republiek konden zonder pro blemen in het Frans publiceren, omdat de 'republiek der letteren', de inter nationale geleerde wereld, die taal beheerste.32 Die Franstalige cultuur speelt dan ook een wezenlijke rol in de verspreiding van de ideeën van de verlichting.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2011 | | pagina 65