82 GOUDEN STUKKEN moederschapsideologie vonden vrouwen hun natuurlijke bestemming in een volledige toewijding aan hun kinderen. Het kweken van een emotionele band tussen moeder en kind vormde daarvan de kern en het geven van borstvoeding was er onverbrekelijk mee verbonden.27 Propaganda voor borstvoeding was geen nieuw verschijnsel. Ook Erasmus en Jacob Cats hadden het belang ervan reeds beklem toond.28 In de moederschaps- en huiselijkheidsideologie uit de verlichting kreeg borstvoeding opnieuw betekenis toegekend. Het gezondheidsmotief speelde daarin een belangrijke rol. Moedermelk was belangrijk in de bestrijding van de zuige lingensterfte, omdat het een belangrijke voedingswaarde had, de weerstand van het kind verhoogde en boven koemelk het voordeel had niet verontreinigd te zijn.2' Naast dit gezondheidsaspect waren sociaal-culturele omstandigheden belangrijk. Het 'natuurlijk' moederschap werd voor de Nederlandse burgerij een ideaal dat zij kon stellen tegenover de als decadent ervaren gebruiken van de aristocratie, waar bij de vrouwen ogenschijnlijk hun pleziertjes lieten prevaleren boven de zorg voor hun kinderen. Borstvoeding was het burgerlijk alternatief voor de gewoonte van de aristocratische elite om de verzorging van een zuigeling aan een min over te laten. Door haar kind zelf te voeden, kon een moeder haar natuurlijke plicht in de op voeding van haar kind bij uitstek waarmaken.30 Het verlichte moederschaps- en huiselijkheidsideaal kreeg een politieke vertaling in de beginjaren van het Bataafse bewind. Vooral in modern-democratische kringen werd benadrukt dat de vorming van een nieuwe Nederlandse staat alleen kon slagen als deze gepaard ging met natievorming: het aankweken van een collectief gedeeld natiebesef. Een zedelijke revolutie door middel van volksverlichting was daarvoor cruciaal. Belangrijke onderdelen uit het modern-democratische program ma kwamen terecht in de Staatsregeling van 1798, Nederlands eerste grondwet. Aan thema's als (nationale) opvoeding en huiselijkheid besteedden de modern democraten veel aandacht. In dat licht ontwikkelden zij ook plannen voor het toekennen van 'burgerkronen' aan de braafste vader, de beste zoon, de huishoude- lijkste moeder en de kundigste arbeidsman.31 De gelijkenis met het initiatief van Lodewijk Napoleon, zo'n tien jaar later, is frappant. Lodewijk deelde met de modern-democraten de opvattingen over natie vorming.32 Hij streefde eveneens een politieke en culturele eenwording van Nederland na, die een einde moest maken aan de oude tegenstellingen in de Republiek. Bevordering van de nationale deugden, herkenbaar in bijvoorbeeld zijn initiatieven om kunst te stimuleren en een nationaal museum op te richten, was daarvoor in zijn ogen een geëigend instrument.33 Het decreet ter stimulering van borstvoeding laat zien dat Lodewijk ook de opvoedings- en huiselijkheidsidealen uit de beginjaren van de Bataafse Republiek deelde. Nieuw was wel dat Lodewijk doelbewust het platteland wilde betrekken bij de culturele eenwording van zijn koninkrijk. Dit kwam onder meer tot uitdrukking in initiatieven op het gebied van de gezondheidszorg. Overigens was het leeuwen deel van de maatregelen die Lodewijk naar aanleiding van zijn reis nam, bedoeld om de stedelijke economieën te herstellen. Ook veel aangekondigde waterstaats werken stonden in dat teken. Maatregelen die betrekking hadden op het Zeeuwse platteland betroffen onder meer het herstel van dorpskerken en de overname van de Nehalennia-altaren die tot die tijd in Domburg waren bewaard.34

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2011 | | pagina 84