148
ZEULEN MET ZAND
65 Idem, inv.nr. 29, fol. 18-19 (5 mei 1768), 23 (12 mei 1768) en 69-71 (2 juni 1768).
66 Jvan Vloten, Onderzoek van's koningswege ingesteld omtrent de Middelburgsche beroerten
van 1566en 1567. Utrecht, 1873, 246-247.
67 ZA, AW 1511-1870, inv.nr. 3, fol. 152venfol. 169renv.
68 Idem, inv.nr. 4, fol. 138r en fol. 139v.
69 Idem, inv.nr. 167, fol. 50r en v.
70 Idem, inv.nr. 9, fol.146 (15 jan. 1671).
71 Idem, inv.nr. 9, fol. 296 (16 febr. 1673).
72 Idem, inv.nr. 10 (2 okt. 1681).
73 Van Haperen, Een wereld190, noot 720.
74 ZA, Collecties De Bruyne (1738) 1810-1981, inv.nr. 149, foto tegenover p. 134.
75 ZA, AW 1511-1870, inv.nr. 8 (11 nov. 1660).
76 Idem, inv.nr. 15 (19 aug. 1706).
77 Wilderom, Afsluitdammen271
78 De Waard, Inventaris Walcheren, reg.nr. 335.
79 ZA, AW 1511-1870, inv.nr. 22 (10 nov. 1740).
80 Idem, inv.nr. 24 (7 aug. 1755).
81 ZA, Archieven van de Rijkswaterstaat in Zeeland (1664) 1800-1849 (1859), inv.nr. 93.
82 De Waard, Inventaris Walcheren, bijlage 1, reg.nr. 603.
83 De Klerk, Nederlandse landschap, 217.
84 ZA, AW 1511-1870, inv.nr. 15 (27 aug. 1705).
85 Idem, inv.nr. 16, fol. 29v (1 sept. 1707); inv.nrs. 632 (1771) en 633 (1772).
86 ZA,AW 1511-1870, inv.nr. 2332.
87 Idem, inv.nrs. 2519 en 2521.
88 P. Davidse, Oostkapelle in vroeger tijden. Oostvoorne, 2001, II, 18.
89 H.M. Kesteloo, Wandelingen door de voormalige smalstad Domburg. Middelburg, 1871,
41; Kesteloo, Domburgen zijn geschiedenis, 137; H.M. Kesteloo, Domburg in woorden
beeld. Middelburg, 1913, 160.
90 Zie ook: J.A. Trimpe Burger, De Romeinen in Zeeland. Middelburg, 1999, 39-44; P. Stu-
art, Nehalennia van Domburg. Geschiedenis van de stenen monumenten. Utrecht, 2013.
91 Zie: A.P. de Klerk, Varen over Walcherse watergangen, van schuitvlot naar schuitvlot. Een
vrijwel vergeten vorm van vervoer. Middelburg, 2012, 36-39.
92 ZA, Handschriftenverzameling, inv.nr. 847L, fol. 32-33 (ongedateerd).
93 ZA, Handschriftenverzameling, inv.nr. 847L, 34 (4 jan. 1676); Kesteloo, Domburg in
woord en beeld, 98.
94 Kesteloo, Domburgen zijn geschiedenis, 53. De benaming 'Karettepad' bestond ten min
ste al in 1676/1677, aldus Kesteloo, Domburg en zijn geschiedenis, 76.
95 Vriendelijke mededeling W.F. Renaud, Arnhem. Zie verder: Ghijsen, Woordenboek, 409,
en W.E Renaud, Wagens karren. Diversiteit van voertuigen op het platteland en de col
lectie van het Nederlands Openluchtmuseum. Zutphen, 2008, 232-233.
96 ZA, AW 1511-1870, inv.nr. 16, fol. 183r(26febr. 1711), fol. 187r(7mei 1711).
97 ZA, AW 1511-1870, inv.nr. 16, fol. 197r- 197v (8 okt. 1711), fol. 199r (5 nov. 1711)
en fol. 204v (18 febr. 1712).
98 ZA, AW 1511-1870, inv.nr. 17 (26 okt. 1713).
99 ZA, Archief van de stad en gemeente Domburg, inv.nr. 49 (26 aug. 1713).
100 ZA, Archief Domburg, inv.nr. 49 (6 nov. 1713; 4 nov. 1713). Vergelijk: Van Haperen,
Een wereld, 190, noot 720. Dit 'zee gadt' is waarschijnlijk niet hetzelfde als het 'zoog
enaamde Oude Zeegat van Domburg', gelegen benoorden Westkapelle, waarvan nog
in 1775 sprake is. Gedrukte Notulen Staten van Zeeland 1775, Rapport aan de Staten
van Zeeland, 28 sept. 1775, 14. Zie in dit verband: De Klerk, Nederlandse landschap,
230, noot 51. Met zeegat' duidde men in Domburg in de laatste eeuw het opvallend
lage duingedeelte aan ten westen van de watertoren. Het 'oude zeegat' was wellicht de
aanduiding van een vergelijkbaar, laag duingedeelte elders.