REDELIJKE REYZE 57 Ca 30 mijl BAHIADE Kaart 4. Isla Margarita Barcelona: januari maart 1739. Een totalisatie en naast elkaar plaatsen van in- en verkoop van een artikel - zoals in het voorbeeld van de Haarlemse Streepen - werd pas veel later gedaan in de cargaboeken, vermoedelijk op de terugreis. Voor de halfWinstgoederen werd een aparte administratie bijgehouden, zorgvuldig op naam van degene die de goederen had meegegeven. Het is voor te stellen dat een secretaris af en toe zijn toevlucht moest nemen tot creatief boekhouden om de zaak te laten kloppen. Om uitwassen en fraude te voorkomen werd in de meegegeven instructies dikwijls gestipuleerd dat na thuiskomst niet alleen het netcargaboek op het kantoor moest worden ingele verd maar ook het kladnegotieboek.77 De Golf van Santa Fé was duidelijk een geschikte ankerplaats waar geregeld contact met andere schepen mogelijk was en nieuws uitgewisseld kon worden. De beman ningen van de Jonge Jacob en de Eendracht ontmoetten er twee Nederlandse barken afkomstig van Curasao, en nog enige andere schepen, ook op zoek naar handel. De hele maand februari herhaalde dit patroon zich. Een paar dagen voor anker ten zuiden van Margarita, dan Cubagua, vervolgens naar Barcelona en weer naar de Golf van Santa Fé. Hun aanwezigheid en vraag naar cacao was inmiddels wel bekend in de regio en tegen het eind van de maand was er geen aanbod meer. In twee maanden handel had de Eendracht voor zo'n 7.900 pesos verkocht en de Jonge Jacob voor ruim twee keer zoveel. Ingekocht waren cacao en wat huiden. Wind en stroom lieten niet toe om het nog eens wat dichter onder de kust te proberen. Het werd tijd om verderop te gaan.78 Naar de benedenkust, 4 maart 2 april 1739 Na overleg op 4 maart besloten ze allereerst richting Bonaire en Curasao te gaan. Met zonsopkomst op 7 maart werd Bonaire in het westnoordwesten gepeild. In het begin van de middag gingen ze daar dicht onder de kust voor anker zodat een tros naar de wal uitgebracht kon worden. De eerstvolgende tien dagen werden besteed aan diverse werkzaamheden voor het schip en de lading. Water en brandhout wer-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2015 | | pagina 59