REDELIJKE REYZE
57
Ca 30 mijl
BAHIADE
Kaart 4. Isla Margarita Barcelona: januari maart 1739.
Een totalisatie en naast elkaar plaatsen van in- en verkoop van een artikel - zoals
in het voorbeeld van de Haarlemse Streepen - werd pas veel later gedaan in de
cargaboeken, vermoedelijk op de terugreis. Voor de halfWinstgoederen werd een
aparte administratie bijgehouden, zorgvuldig op naam van degene die de goederen
had meegegeven. Het is voor te stellen dat een secretaris af en toe zijn toevlucht
moest nemen tot creatief boekhouden om de zaak te laten kloppen. Om uitwassen
en fraude te voorkomen werd in de meegegeven instructies dikwijls gestipuleerd dat
na thuiskomst niet alleen het netcargaboek op het kantoor moest worden ingele
verd maar ook het kladnegotieboek.77
De Golf van Santa Fé was duidelijk een geschikte ankerplaats waar geregeld contact
met andere schepen mogelijk was en nieuws uitgewisseld kon worden. De beman
ningen van de Jonge Jacob en de Eendracht ontmoetten er twee Nederlandse barken
afkomstig van Curasao, en nog enige andere schepen, ook op zoek naar handel.
De hele maand februari herhaalde dit patroon zich. Een paar dagen voor anker
ten zuiden van Margarita, dan Cubagua, vervolgens naar Barcelona en weer naar
de Golf van Santa Fé. Hun aanwezigheid en vraag naar cacao was inmiddels wel
bekend in de regio en tegen het eind van de maand was er geen aanbod meer. In
twee maanden handel had de Eendracht voor zo'n 7.900 pesos verkocht en de Jonge
Jacob voor ruim twee keer zoveel. Ingekocht waren cacao en wat huiden. Wind en
stroom lieten niet toe om het nog eens wat dichter onder de kust te proberen. Het
werd tijd om verderop te gaan.78
Naar de benedenkust, 4 maart 2 april 1739
Na overleg op 4 maart besloten ze allereerst richting Bonaire en Curasao te gaan.
Met zonsopkomst op 7 maart werd Bonaire in het westnoordwesten gepeild. In het
begin van de middag gingen ze daar dicht onder de kust voor anker zodat een tros
naar de wal uitgebracht kon worden. De eerstvolgende tien dagen werden besteed
aan diverse werkzaamheden voor het schip en de lading. Water en brandhout wer-