dat ten noorden van de Oosterschelde ligt. Zierikzee was eveneens kerkelijk be stuurscentrum, de Sint Lievensmonsterkerk was, zoals de naam al doet vermoeden de munsterkerk, het hoofd van alle parochies in dit gebied.11 De stad lag aan de monding van de kreek de Gouwe, een strategische plaats voor een haven. Die haven werd dan ook in 1220 al vermeld, met de aanduiding van de nederzetting als 'Syricseporth', waarbij de term porth herleidbaar is tot portus, de haven.12 Er werd lange tijd gehandeld in haring en zout, die handel groeide echter in de dertiende eeuw reeds uit naar internationale overslag van wol, laken, zuidvruchten, huiden, wijn en vis naar Italië, het Rijnland, Westfalen, Brabant, Namen, Luik en Frank rijk.13 Zierikzee werd aanvankelijk volledig gebouwd op de hoger in het landschap gelegen kreekrug langs de Gouwe, een veilige wijkplaats voor het water. Dit is de strook bouwblokken die nu de huidige stadsplattegrond van west naar oost door snijdt. Hier bevindt zich het oudste centrum van de stad, aangeduid op de kaart met deel A (afb. 1). Met de aanleg van een dam was het mogelijk de handelshaven aan te leggen, ten westen daarvan lagen de gebouwen met de genoemde belangrijke bestuursfuncties. De bebouwing werd verder uitgebreid in oostelijke richting, ten noorden en zuiden van de haven, deel B en D. Hier vormde zich het handelsgebied van de stad, met grote stadswoningen op ruime percelen, maar ook typische stede lijke functies zoals het gasthuis voor opvang van zieke reizigers en kooplieden. In de delen C bleef lange tijd een bebouwing met meer perifeer karakter. Dit waren dan ook lager gelegen stadsdelen. Ook het zuidwestelijke deel E is pas in latere tijd bebouwd. Hier vestigde zich aanvankelijk de lakennijverheid in de dertiende en veertiende eeuw. In 1348 kreeg Zierikzee de stadsrechten verleend.14 De stad groei de uit tot een belangrijke internationale handelsplaats in de vijftiende eeuw, er werd handel gedreven met Engeland, Schotland, de Oostzeelanden en Scandinavië.15 Het eind van de zestiende eeuw bracht de grote teruggang van deze handel. Het stadsbe stuur van Zierikzee reageerde op deze ontwikkeling door de aanleg van een nieuw havenkanaal in 1593, ter vervanging van de voortdurend dichtslibbende Gouwe.16 Zo kwam er weer een opleving van de regionale handel in landbouwproducten, zoals zout en meekrap.17 De internationale stapelrechten van de meekraphandel gingen echter over op Rotterdam, Zierikzee kwam hierdoor na de zestiende eeuw niet meer op het internationale handelsniveau van de voorgaande eeuwen.18 Door de lichte bevolkingsgroei als gevolg van de regionale handel, werd in de zeven tiende eeuw de arbeiderswijk in deel E aangelegd, in contrast met de oude stad was dit gebied eenvoudig aangelegd met percelen van de wettelijk minimaal toegestane breedte van één Schouwse roede (3,7 meter) en woningen met slechts een bouw laag.19 In de achttiende eeuw neemt door de inzakkende economie het inwoner aantal van Zierikzee weer af van 10.500 in 1750 naar slechts 6000 in 1795.20 128 GEHAVENDE STEDEN Brouwershaven Op hetzelfde eiland ligt Brouwershaven. Hier werd een handelshaven gesticht in 1285.21 Deze haven werd aangelegd door het bestuur van het slecht bereikbaar wordende havenplaatsje Brijdorpe. In een bestaande kreek werd een dam gelegd en zo ontstond aan de ene kant de haven, aan de andere kant de eerste bebouwing van het stadje. De handel in bier en haring gaf de nodige welvaart in de dertiende eeuw, maar voor een felle economische bloei zorgde de opkomst van de internatio nale handel in haring, zout, meekrap en laken in de zestiende eeuw.22 In 1477 had

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2017 | | pagina 130