12
ZEELAND ONDER VUUR
ZEELAND ROND 1500
Duidelijk is dat de maritieme bescherming van de kustgewesten en de kustverdedi
ging binnen de Statenvergaderingen vaak werd bediscussieerd. Zo blijkt uit kwan
titatieve analyse van Dagvaarten Zeeland - een in 2011 uitgegeven samenstelling
van niet eerder gepubliceerde dagvaarten van de Staten van Zeeland - dat in de
periode 1467 tot 1492 in totaal 215 dagvaarten uit 417 dagvaarten (52%) betrek
king hadden op de hiervoor genoemde en hieraan gerelateerde onderwerpen.9 Dit
in tegenstelling tot de 52 dagvaarten op 567 dagvaarten (9%) die in de aanzienlijk
langere periode 1400 tot 1467 deze onderwerpen op de agenda hadden staan. In
de 271 dagvaarten die uit de periode 1318 tot 1400 zijn opgenomen werd er geen
aandacht geschonken aan maritime security. In de periode 1492 tot 1506 werden
de onderwerpen bescherming ter zee en kustverdediging niet meer besproken op
dagvaarten. Wel zijn er 46 uit 121 dagvaarten (38%) die aan maritime security
gerelateerd kunnen worden. Hierbij moet echter nog wel worden opgemerkt dat
de auteurs van Dagvaarten Zeeland bewust gekozen hebben het overschot aan dag
vaarten met betrekking tot dijkage buiten beschouwing te laten. De genoemde
aantallen zijn dan ook relatief. Wel kan hieruit geconcludeerd worden dat maritie
me problematiek en diplomatiek tot de voornaamste bezigheden van de Staten van
Zeeland behoorden.
Wat is de aanleiding voor de toegenomen aandacht aan deze onderwerpen in de
periode 1467-1492? Door de onderzoeksperiode te verbreden tot 1506 wordt er
een mogelijkheid geboden om te onderzoeken waarom er een plotse afname plaats
vond in het aantal dagvaarten gerelateerd aan maritime security. Het leidt mij ertoe
de volgende vraag centraal te stellen in dit onderzoek: 'Welke rol speelden de Sta
ten van Zeeland in de kustverdediging van de Zeeuwse eilanden en de maritieme