12 ZEELAND ONDER VUUR ZEELAND ROND 1500 Duidelijk is dat de maritieme bescherming van de kustgewesten en de kustverdedi ging binnen de Statenvergaderingen vaak werd bediscussieerd. Zo blijkt uit kwan titatieve analyse van Dagvaarten Zeeland - een in 2011 uitgegeven samenstelling van niet eerder gepubliceerde dagvaarten van de Staten van Zeeland - dat in de periode 1467 tot 1492 in totaal 215 dagvaarten uit 417 dagvaarten (52%) betrek king hadden op de hiervoor genoemde en hieraan gerelateerde onderwerpen.9 Dit in tegenstelling tot de 52 dagvaarten op 567 dagvaarten (9%) die in de aanzienlijk langere periode 1400 tot 1467 deze onderwerpen op de agenda hadden staan. In de 271 dagvaarten die uit de periode 1318 tot 1400 zijn opgenomen werd er geen aandacht geschonken aan maritime security. In de periode 1492 tot 1506 werden de onderwerpen bescherming ter zee en kustverdediging niet meer besproken op dagvaarten. Wel zijn er 46 uit 121 dagvaarten (38%) die aan maritime security gerelateerd kunnen worden. Hierbij moet echter nog wel worden opgemerkt dat de auteurs van Dagvaarten Zeeland bewust gekozen hebben het overschot aan dag vaarten met betrekking tot dijkage buiten beschouwing te laten. De genoemde aantallen zijn dan ook relatief. Wel kan hieruit geconcludeerd worden dat maritie me problematiek en diplomatiek tot de voornaamste bezigheden van de Staten van Zeeland behoorden. Wat is de aanleiding voor de toegenomen aandacht aan deze onderwerpen in de periode 1467-1492? Door de onderzoeksperiode te verbreden tot 1506 wordt er een mogelijkheid geboden om te onderzoeken waarom er een plotse afname plaats vond in het aantal dagvaarten gerelateerd aan maritime security. Het leidt mij ertoe de volgende vraag centraal te stellen in dit onderzoek: 'Welke rol speelden de Sta ten van Zeeland in de kustverdediging van de Zeeuwse eilanden en de maritieme

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2017 | | pagina 14