Dankwoord ZEELAND ONDER VUUR 35 gewicht in de onderhandelingen hebben gelegd, wat het aannemelijk maakt dat beslissingen weinig invloed hadden op de staat van maritime security. Pas in de jaren 1520 ontstonden er opnieuw maritieme conflicten, waarin ook de admiraal een belangrijke rol was toegewezen.166 Het ligt echter buiten het bereik van dit onderzoek om te kunnen zeggen of de Staten zich toen wederom inlieten met de organisatie van maritime security en of de broederlijke samenwerking met de Staten van Holland een terugkeer maakte. Dit onderzoek heeft laten zien dat er vanuit de regionale geschiedenis nieuwe per spectieven op historische debatten te vinden zijn. Het ontstaan van de Staten-Gene- raal wordt in de literatuur al snel als een wapenfeit genoteerd, maar wat betekende deze gewestoverstijgende instantie bijvoorbeeld voor de Staten van de afzonderlijke gewesten? In dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat voor de Staten van Zee land deze instantie van groot belang was om enige invloed uit te kunnen oefenen op de nationale en internationale politiek. De overgang van een feodale bestuurs vorm naar een standenvertegenwoordiging is eveneens op regionaal niveau waar te nemen, waarbij vooral de snel toenemende invloed van de steden een aanvulling is op bestaande literatuur.167 De waargenomen gewestelijke individualisering en groei van de steden in hun bestuurspositie baanden de weg voor de bestuursorganen die in de Gouden Eeuw tot bloei zouden komen. Voorgaande bevindingen tonen aan dat onderzoek naar regionale geschiedenis van waarde is om grootschalige histori sche structuren beter in context te kunnen plaatsen. Het is nu mogelijk een antwoord te geven op de vraag naar de rol die de Staten van Zeeland speelden in de kustverdediging van de Zeeuwse eilanden en de mari tieme bescherming van handel en visserij - ofwel maritime security - in de periode 1467-1506. Deze rol is niet groot geweest. Betreffende conflictpreventie konden de Staten van Zeeland als afzonderlijk gewest weinig invloed uitoefenen. De kust verdediging was een aangelegenheid van de lokale Staten, waarvoor de Staten van Zeeland niet als geheel bijeenkwamen. Alleen in één van de drie attributen van maritime security speelden de Zeeuwse Staten een grote rol: de bescherming ter zee. Deze heeft echter in continue samenwerking met de Staten van Holland plaats gevonden. De positie van de Staten van Zeeland binnen deze samenwerking kan uit de bronnen niet duidelijk worden. Wanneer er echter uitgegaan wordt van het positieve scenario dat beide Staten evenveel te zeggen hadden, dan was de invloed van de Staten van Zeeland op maritime security als geheel alsnog erg klein. Dit artikel komt voort uit mijn afstudeeronderzoek 'Zeeland onder vuur: Orga nisatie van maritime security door de Staten van Zeeland, 1467-1506' geschreven aan de Universiteit Leiden onder begeleiding van prof. dr. Louis Sicking, die ik dank voor zijn begeleiding en commentaar op een eerdere versie van deze tekst. Daarnaast wil ik graag mijn partner, Manon Vogels, bedanken voor haar voortdu rende ondersteuning en kritische blik op mijn onderzoek. Tot slot mijn dank aan de Werkgroep Cultuurhistorie (WCH) van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen voor het nomineren van mijn werk voor de Roggeveenprijs en het daarmee mogelijk maken van deze publicatie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2017 | | pagina 37