38
ZEELAND ONDER VUUR
5 Gebaseerd op L. Sicking, Islands and maritime connections, networks and empires,
1200-1700: Introduction. In: The International Journal of Maritime History, nr. 26
(2014), 490.
6 Stein, R., De Hertog en zijn Staten. De eenwording van de Bourgondische Nederlanden ca.
1380-1480. Hilversum, 2014, 63.
7 A. van Steensel, Edelen in Zeeland: Macht, rijkdom en status in een laatmiddeleeuwse sa
menleving. Leiden, 2010, 14.
8 Smit, Burgers en Vlist, Inleiding, XIV. Lemmink, Staten van Zeeland, 147. Steensel,
'Lokale en regionale bestuurlijke instellingen', 250-251.
9 J.G. Smit, J.W. Burgers en E.T. van der Vlist, Inleiding. In: Bronnen voor de geschiedenis
der dagvaarten van de Staten van Zeeland 1318-1572. Den Haag, 2011, IX XLIX.
10 W.P. Blockmans en W. Prevenier, De Bourgondiërs: De Nederlanden op weg naar eenheid
1384-1530. Amsterdam, 1997, 204.
11 J.P Sigmond, Een voyaige ter zee, anno 1544. In: Archief. 1992, 89.
12 Blockmans en Prevenier, De Bourgondiërs, 198.
13 Lemmink, Staten van Zeeland, 147; Smit, Burgers en Vlist, Inleiding, XIV-XIX.
14 Blockmans en Prevenier, De Bourgondiërs, 193.
15 A. van Steensel, van, Bewoning en sociale structuren. In: P Brusse en P Henderikx,
Geschiedenis van Zeeand Deel I: Prehistorie 1550. Zwolle, 2012, 224.
16 J.C.A. de Meij, Oorlogsvaart, kaapvaart en zeeroof. In: G. Asaert, J. van Beylen en
H.PH. Jansen, Maritieme geschiedenis der Nederlanden. Bussum, 1976, 311-313.
17 Smit, J.G., J.W. Burgers en E.T. van der Vlist, Bronnen voor de geschiedenis der dagvaarten
van de Staten van Zeeland 1318-1572. Den Haag, 2011, dagvaartnummer 873: 284.
Dagvaartbronnen zullen na eerste volledige vermelding vanaf nu ingekort worden als
volgt: Dagvaarten Zeeland/Holland, 'dagvaartnummer(s)': 'paginanummer(s)'.
18 D. Seifert, Kompagnons und Konkurrenten. Holland und die Hanse im spaten Mittelalter.
1997, 320.
19 Dagvaarten Zeeland, 888: 288; J.G. Smit, Bronnen voor de geschiedenis der dagvaarten
van de Staten en steden van Holland voor 1544; Deel III: 1467-1477. Den Haag, 1998,
dagvaartnummer 137: 125-126.
20 J. Paviot, La Politique Navale des Ducs de Bourgogne 1384-1482. Lille, 1995, 248-249.
21 Dagvaarten Zeeland, 922, 926, 927, 930, 933, 935: 306, 309-311; Dagvaar-ten Holland
III, 249, 255, 262, 272, 274, 278: 268-270, 275-279, 284-287, 294-295, 300.
22 J. Sarnowsky, The 'Golden Age' of the Hanseatic League. In: D. J. Harreld, A Compani
on to the Hanseatic League. Leiden 2015, 98.
23 Paviot, La Politique Navale, 248.
24 Dagvaarten Zeeland, 1024, 1037: 355, 358; H. Kokken en M. Vrolijk, Bronnen voor de
geschiedenis der dagvaarten van de Staten en steden van Holland voor 1544; DeelIV: 1477
1494; Tweede stuk: Teksten. Den Haag, 2006, dagvaartnummers 113, 145: 151-152,
173.
25 W.P. Blockmans, Metropolen aan de Noordzee. De geschiedenis van Nederland, 1100-1560.
Amsterdam, 2010, 655.
26 Dagvaarten Zeeland, 1303: 572.
27 Dagvaarten Zeeland, 1303: 572.
28 Blockmans, Metro-polen aan de Noordzee, 554.
29 Ibidem, 454.
30 Gebaseerd op Blockmans en Prevenier, De Bourgondiërs, 204.
31 Dagvaarten Zeeland, 839, 841, 845, 850: 264-267, 268-273.
32 Blockmans, Metropolen aan de Noordzee, 949-950. Toen in 1465 de inwoners van Di-
nant de erfelijk vorst bespotten en tegen hem in opstand kwamen, liet Karel de Stoute
de stad verwoesten. Nadat de stad vervolgens nog steeds verzet bood sprak Karel harde
sancties uit en beroofde Dinant van privileges, instellingen en versterkingen.