ZEELAND ONDER VUUR 41 102 Dagvaarten Zeeland, 1153: 442; Dagvaar-ten HollandIV, 635: 737. 103 Dagvaarten Zeeland, 1154: 442-443. 104 Sicking, De zaak Draeck, 6-7. 105 Dagvaarten Zeeland, 1216, 1220: 505-508; Dagvaarten HollandIV, 811: 1003. 106 Dagvaarten Zeeland, 901, 902: 291-292; Dagvaar-ten Holland, Deel III, 194, 199: 189 191, 197-198. 107 Paviot, Politique Navale, 209-212. 108 Dagvaarten Zeeland, 903:292; Dagvaarten Holland III, 204: 200-203. 109 Sicking, Neptune and the Netherlands, 179. 110 Dagvaarten Zeeland, 908, 909, 911: 296, 299; Dagvaarten Holland III, 213, 215, 222: 215, 217-218, 225-227. 111 Dagvaarten Zeeland, 944, 948, 949, 950, 951, 952, 953, 954: 318, 320-322; Dagvaarten Holland III, 309, 312, 315, 319, 321, 322, 324: 334-336, 338-344, 346-347, 349-352, 355-357. 112 Kokken, Steden en Staten, 56. 113 Dagvaarten Zeeland, 984: 335; Dagvaar-ten Holland IV, 10: 20-26. 114 Zo werd er op 2 november 1478 in Den Haag een rechtspraak gehouden over de kraak van de Hollands-Zeeuwse vloot op een Genuees schip. Aangezien Genua neutraal was in de Bourgondisch-Franse oorlog was dit een schending van haar rechten en moest een proces volgen. Gelderblom, Cities of Commerce, 221. Dagvaarten Zeeland, 1014: 350-351; Dagvaar-ten HollandIV, 69: 113. 115 Dagvaarten Zeeland, 986, 991, 992: 336-338. 116 Dagvaarten Zeeland, 999, 1000, 1001, 1002, 1004, 1005: 340-343; Dagvaar-ten Hol land, Deel IV, 36, 38, 40, 42, 44: 59-67, 70-79. 117 J. Parmentier, Een Maritiem-Economische schets van de Deltahavens, 1400-1800. In: M. Ebben en S. Groenveld, De Scheldedelta als verbinding en scheiding tussen Noord en Zuid, 1500-1800. 2007, 15. 118 Dagvaarten Zeeland, 1042, 1043, 1044: 360-363; Dagvaar-ten Holland IV, 203, 204, 211: 228-232, 236-237. 119 Dagvaarten Zeeland, 1046: 364-365. 120 Tien schepen werden door Holland en West-Friesland samen uitgerust en Brielle nam één schip op zich. Binnen de steden van Zeeland waren de verantwoordelijkheden weer verder onderverdeeld in groepen. De steden Middelburg, Arnemuiden en Zoutelande; Zierikzee, Tholen en Westerschouwen; Reimerswaal, Goes en Kortgene; en Veere en Vlissingen, leverden elk één schip met 160 man. De kustdorpen Westkapelle en Dom burg leverden samen een schip van 100 man en Brouwershaven leverde een schip van 60 man. Dagvaarten Zeeland, 1047: 365-369. 121 Meij, Oorlogsvaart, kaapvaart en zeeroof, 315. Dagvaarten Zeeland, 1053, 1060, 1061, 1062, 1066: 372, 377-378, 384; Dagvaarten HollandIV, 257, 282, 284, 285, 293: 291 294, 316-328, 333. 122 Middelburg, Reimerswaal en Goes leverden een hoofdschip met 300 bewapenden, Zie rikzee een schip met 150 man, Veere met toebehoren een schip van 200 man en nog een klein schip van 60 man. Op 9 augustus zouden de oorlogsschepen vertrekken. Dag vaarten Zeeland, 1085: 394; Dagvaarten Holland IV, 355: 426-429. Dagvaarten Zeeland, 1086: 394-395. 123 De rentmeester van Bewesterschelde werd er in september 1482 van op de hoogte gesteld middels de vorstelijke rentmeester dat de Fransen meer troepen te water aan het uitrus ten waren dan voorheen, waarbij werd verwacht dat zij een inval wilden doen in Zeeland. Dagvaarten Zeeland, 1089: 399. 124 Sicking en Vliet, 'Our Triumph of Holland', 342. 125 Dagvaarten Zeeland, 1097: 403; Dagvaar-ten HollandIV, 413: 498. 126 Kokken, Steden en Staten, 120-122.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2017 | | pagina 43