de Bijbel tot een geloofwaardig en gezaghebbend boek maken. Achter deze ver handeling zat een autobiografisch gegeven. Zelf kon Van Iperen lange tijd niets met het Bijbelboek Hooglied beginnen. Maar nu hij het op een andere manier was gaan lezen en daarmee oog kreeg voor het feit dat het Bijbelboek drama bevatte, was de inhoud van het boek voor hem gaan leven.45 Wanneer wij de pennenvruchten van al deze ijverige heren overzien, dan kun nen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat zij bezig waren een achterhoedege vecht te voeren. Het ontbreekt aan een samenhangende visie en een grondige uit eenzetting tegen het deïsme. Het zijn veelal kleinere onderwerpen waarvoor de desbetreffende auteurs interesse toonden. Geen van al deze pogingen zullen de isten hebben overtuigd. Dat zal ook niet de bedoeling zijn geweest. Men schreef voor het eigen reeds overtuigde publiek en zocht een dam op te werpen tegen ver dere doorwerking van het deïstisch gedachtegoed. Dergelijke stukken vormen in de beginjaren van het Genootschap een substantieel deel van de Verhandelingen. Voor het Genootschap blijkt de openbaringsreligie van belang te zijn. Het Ge nootschap stelde zich op als beschermer van het christelijk geloof. Hoe dit geloof zich manifesteerde en werkzaam was, beschrijven we in de volgende paragrafen. Fysico-theologie Een eenvoudige omschrijving van de fysico-theologie is niet gemakkelijk te geven. J. Bots heeft in zijn onderzoek naar de fysico-theologie het verschijnsel als volgt gedefinieerd: een theologie die zich baseert op de gegevens van de experimentele natuurwetenschap en een experimentele natuurwetenschap die bedreven wordt met uitdrukkelijk theologische preoccupaties.46 Een treffend voorbeeld van een fysico-theologische instelling vinden wij bij Leendert Bomme. Deze Middelburg se koopman, die veel aan het strand te vinden washij had een zomerhuis te Oostkapelleonderzocht nauwkeurig allerlei zeediertjes zoals zeeslakken en po liepen. Zo beschreef hij de manier waarop zeer kleine zeepoliepen nog kleinere organismen verorberden. Hij ontwaarde daarin de wijsheid van de Schepper, die op deze wijze erin voorzag dat het diertje zijn voedsel ontving en het bracht hem tot religieuze vervoering: 98 De rol van religie in de beginiaren van het Zeeuws Genootschap 45 W. Peene, Josua van Iperen (1726-1780). Gereformeerd predikant ten tijde van de Verlichting. Zoetermeer, 2017, 281. 46 Bots, Tussen Descartes en Darwin, 2.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 100