voor goede indrukken.74 Omdat er in de natuur geen sprake is van een 'sprong, maar alles geleidelijk aan gebeurt, kan deze verandering gekarakteriseerd worden als een successieve en ongemerkte verbetering van de zielsvermogens.75 Volgens Paris bestaat de echte vrijheid in het vermogen van de wil om de beslui ten en oordelen, die een 'zuiver en opgehelderd verstand' na 'genoegzaam overleg heeft opgemaakt' op te volgen.77 Paris geeft aan dat hij deze gedachte heeft ge vonden bij J.L. von Mosheim, een autoriteit binnen het gematigd verlicht protes tantisme.78 Maar al zijn gedachten over de vervolmaking en zelfvervolmaking als bestemming van de mens zijn ideeën die de Berlijnse wijsgeer Mendelssohn had geventileerd.79 Paris gaf aan dat hij voor zijn filosofische verhandeling geen Bijbel nodig heeft om te ontdekken wat goed en kwaad is en hoe de mens verbeterd kon worden. Op het eerste gezicht gaat het hier om een merkwaardig onderwerp voor een predikant. Maar het is een significant verschijnsel voor een verschuiving die zich in de tweede helft van de achttiende eeuw voltrekt binnen een gematigd ver licht christendom om meer nadruk te leggen op ethiek en humaniteit.80 Opnieuw laat deze verhandeling zien dat er ruimte was voor gedachtegoed dat voorzichtig de weg naar seculariserend denken openzet. Overigens hoeft deze manier van denken geen belemmering te zijn voor een gelovige levenshouding. Zo schreef Macquet veel christelijke poëzie en nam Paris de moeite om een Duits gedicht in het Nederlands te vertalen, waarin zondaren werden opgeroepen om in Jezus te geloven. Dit past bij het zogenoemde 'Evangelische geloof, waarbij er geen aandacht was voor dogmatische zaken, maar men in de geest van Jezus De rol van religie in de beginiaren van het Zeeuws Genootschap Op deeze wyze en niet anders wordt de Deugd gebooren, die een gewrocht is van het nauw verband, goede order en overeenstemming van Verstand en Wille, van hoogere en laagere Zielskrachten, van de Reden en de Zinnen.76 74 Ibidem, 488, 489. 75 Ibidem, 495. 76 Ibidem, 498. 77 Ibidem, 498, 499. 78 Ibidem, 499. 79 R. Munk, 'De roem van dien wijsgeer' 'ook bij onze natie' Moses Mendelssohn als Verlichtings denker en de vroege receptie van zijn denken in de Republiek. In: Buisman (red.), Verlichting in Nederland, 102-105. 80 Bosma, Woorden van een gezond verstand, 342, 349-350.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 108