probeerde te leven. Wel moeten wij bedenken dat het vertalen en uitgeven van buitenlandse werkjes in deze tijd nogal eens geschiedde om den brode.81 Religie als vlag voor veelsoortige lading Op nog andere wijze komt religie in de Verhandelingen voor: als een vlag om allerlei gedachtengoed uit te dragen. Men refereerde dan aan de godsdienst om vervolgens specifieke overtuigingen voor het voetlicht te brengen. Zo schreef de arts David Henri Gallandat (1732-1782) een uitvoerige verhandeling over de wijze waarop men om moest gaan met slaven.82 Maar voor hij dat doet, zoekt hij een morele fundering voor de slavernij in het Christelijk geloof. Hij maakt zich daar erg gemakkelijk vanaf. Hij biedt niet meer dan een oppervlakkige verwijzing naar een curieuze 'disputatio' getiteld Dissertatio politico-theologica de servitute, li- bertati christians non contraria. Deze disputatio was in 1742 te Leiden gehouden onder leiding van de hoogleraar Johannis van den Honert door een gewezen slaaf: Jacobus Elisa Johannes Capitein (1717-1747). Zoals de titel al aangeeft wordt in de disputatio verdedigd dat de slavernij niet in tegenspraak is met de christelijke vrijheid. Een dergelijke disputatie gaf overigens in de meeste gevallen de mening van de hoogleraar weer en niet van de student.83 Op de titelplaat van deze dispu tatie is zichtbaar hoe Afrikaanse slaven een VOC-schip bevrachten. Een student had er nog een versje bij gemaakt, waarin hij de daarop verbeeldde slavenarbeid interpreteerde als Gods genade aan Chams geslacht: Dat om de linkerhoek legt met beslaage zeil. Willem Peene 107 Men ziet hen by 't kasteel hun pligt met lust verrigten, De laading in de boot, daar uit in 't vaartuig ligten, 81 L.G. Korpel, Inleiding. In: L. Korpel (red.), In Nederduitsch gewaad. Nederlandse beschouwin gen over vertalen 1760-1820. Den Haag, 1993, 6. 82 D.H. Gallandat, Noodige onderrichtingen voor de slaafhandelaaren. In: Verhandelingen van het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen I, 422-460. 83 S.J. Visser, Samuel Naeranus (1582-1641) en Johannes Naeranus (1608-1679). Twee remonstrantse theologen op de bres voor godsdienstige verdraagzaamheid. Hilversum, 2011, 139; Peene, Josua van Iperen, 42-43. Dat disputaties zeker ook het werk van studenten zelf konden zijn, betoogt M.J.A.M. Ahsmann voor disputaties in de rechtenfaculteit, Collegia en colleges: juridisch on derwijs aan de Leidse Universiteit 1575-1630 in het bijzonder het disputeren. Groningen, 1990.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 109