gezien daarvan is de vraag belangrijker of het etiket ook slaat op de mate waar
in de gedachten toepassing vonden. Wat gebeurde er met de Zeeuwse bijdrage
aan de verbetering van het Nederduitse onderwijs? Als grootste gebreken in het
onderwijs werden beschouwd de positie, de salariëring en de opleiding van de
schoolmeesters. Het lag voor de hand dat in Zeeland de hand aan de ploeg zou
worden geslagen.
Van de twee Zeeuwse inzenders, de predikanten Krom en Van Voorst, viel wei
nig te verwachten. Krom had geen bemoeienis met het Nederduitse onderwijs.
Wel was hij aan de Illustere school in Middelburg verbonden als professor in de
kerkgeschiedenis en later tevens in de theologie. Ook was hij curator van de La
tijnse school. Les gaf hij eveneens in het Natuurkundig gezelschap. Zijn voorliefde
daarvoor liet hij blijken in zijn antwoord op de prijsvraag door een uitvoerig plei
dooi voor het doceren van natuur-, sterren- en wiskunde. Krom excuseerde zich
voor zijn uitweiding over de sterrenkunde en voegde daaraan, niet zonder humor,
toe: 'Wij zullen straks van den hemel tot de aarde wederkeeren.8 Van Voorst was
predikant in Sint Anna ter Muiden, 1779-1781, en in Cadzand, 1781-1785. In beide
Huib Uil
119
Dirk Cornelis van Voorst - Rijksmuseum
RP-P-1907-2967.
8 Krom, Antwoorden, 129-147, 371-372; H. Uil, De scholen syn planthoven van de gemeente. Het
onderwijs in Zeeland en Staats-Vlaanderen, 1578-1801. Bergambacht, 2015 (proefschrift), 547.