gezien daarvan is de vraag belangrijker of het etiket ook slaat op de mate waar in de gedachten toepassing vonden. Wat gebeurde er met de Zeeuwse bijdrage aan de verbetering van het Nederduitse onderwijs? Als grootste gebreken in het onderwijs werden beschouwd de positie, de salariëring en de opleiding van de schoolmeesters. Het lag voor de hand dat in Zeeland de hand aan de ploeg zou worden geslagen. Van de twee Zeeuwse inzenders, de predikanten Krom en Van Voorst, viel wei nig te verwachten. Krom had geen bemoeienis met het Nederduitse onderwijs. Wel was hij aan de Illustere school in Middelburg verbonden als professor in de kerkgeschiedenis en later tevens in de theologie. Ook was hij curator van de La tijnse school. Les gaf hij eveneens in het Natuurkundig gezelschap. Zijn voorliefde daarvoor liet hij blijken in zijn antwoord op de prijsvraag door een uitvoerig plei dooi voor het doceren van natuur-, sterren- en wiskunde. Krom excuseerde zich voor zijn uitweiding over de sterrenkunde en voegde daaraan, niet zonder humor, toe: 'Wij zullen straks van den hemel tot de aarde wederkeeren.8 Van Voorst was predikant in Sint Anna ter Muiden, 1779-1781, en in Cadzand, 1781-1785. In beide Huib Uil 119 Dirk Cornelis van Voorst - Rijksmuseum RP-P-1907-2967. 8 Krom, Antwoorden, 129-147, 371-372; H. Uil, De scholen syn planthoven van de gemeente. Het onderwijs in Zeeland en Staats-Vlaanderen, 1578-1801. Bergambacht, 2015 (proefschrift), 547.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 121