gemeenten bleek Van Voorst een actieve dominee, maar bijzondere aandacht aan het onderwijs gaf hij niet.9 In 1785 vertrok hij naar Hien en Dodewaard. Via Lei derdorp werd hij in 1796 predikant in Amsterdam. Hadden de inzenders zich in hun antwoorden nadrukkelijk gewend tot de over heid om de verbetering van het Nederduitse onderwijs ter hand te nemen, noch het gewestelijk en al evenmin lokale besturen toonden bereidheid om de voorstel len in de praktijk te brengen. Dat gold voor Zeeland en voor Staats-Vlaanderen, het generaliteitsgebied dat vanuit Den Haag werd bestuurd, maar sterk op Zeeland was georiënteerd. Het onderwijs, vooral op het platteland, was ook het domein van de Gereformeerde Kerk, maar daar was eveneens van vernieuwing die terug gaat op de Verhandelingen van het Zeeuws Genootschap niets te merken. De Oeconomische Tak De handschoen werd opgepakt door het departement Middelburg van de Oeco nomische Tak. Nahuys had in het slot van zijn bijdrage in de Verhandelingen deze organisatie aangespoord om de plannen uit te werken. Zij werd in 1777 opgericht te Haarlem en heette voluit: de Oeconomische Tak van de Hollandsche Maat schappij der Wetenschappen. Zij wilde zich inzetten voor het herstel van de na tionale nijverheid en het ontwikkelen van nieuwe bestaansbronnen. Een daaraan verwante doelstelling was de oplossing van het armoedevraagstuk. De Oecono mische Tak kende departementen in een aantal steden, in Zeeland te Middelburg, Vlissingen en Zierikzee, schreef prijsvragen uit, publiceerde bekroonde verhan delingen en verstrekte premies voor veelbelovende projecten. Op instigatie van Johan Adriaan van de Perre, voormalig representant van de Eerste Edele in de Staten van Zeeland en actief in de bevordering van weten schappen, nam het Departement Middelburg het initiatief om de verbetering van de scholen ter hand te nemen. Op 27 mei 1782 werd het besluit genomen om de algemene vergadering van de Oeconomische Tak voor te stellen een commissie te benoemen die een uittreksel moest maken van het beste in de Verhandelingen. Dit moest worden omgewerkt tot 'een welberedeneerd en beknopt, maar niet temin volledig plan van inrichting voor de gemeene of openbaare schoolen tot verbeetering der opvoeding van behoevtige kinderen en meerdere beschaaving der Nederlandsche Natie'. Dat plan zou vervolgens aan alle departementen moe- 120 De prijsvraag van het Zeeuws Genootschap over het onderwijs, 1778 9 Zeeuws Archief, Middelburg (ZA), Hervormde gemeente te Sint Anna ter Muiden, inv.nr. 4; Hervormde gemeente te Cadzand, inv.nrs. 2 en 3.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 122