de. Deze uitgaven hebben, voor zover valt na te gaan, geen invloed uitgeoefend en zullen, net zoals het deel met de antwoorden, zijn opgeborgen in de boekenkasten.19 Vernieuwingen in het onderwijs in Zeeland en Staats-Vlaanderen Van enig initiatief op Zeeuws niveau om de positie, de salariëring en de opleiding van de Zeeuwse schoolmeesters te verbeteren - door Krom, Van Voorst en Van der Palm als de grootste gebreken in het onderwijs beschouwd - is in Zeeland nauwelijks sprake geweest en evenmin in Staats-Vlaanderen, dat in 1814 bij Zee land gevoegd zou worden. Ook ten aanzien van de methodiek was in de jaren zeventig en tachtig van de achttiende eeuw weinig te melden. De magistraat van het Hulsterambacht kreeg in 1785 dermate veel klachten over het leesonderwijs dat zij opdracht gaf tot inspectie van de scholen. De klachten bleken overtrokken te zijn. Niettemin werd er nog veel 'uyt een oude sleur en gewoonte' onderwezen, maar beterschap werd toegezegd. Al eerder, in 1779, had dit bestuurscollege de schoolmeesters opdracht gegeven om voor het schrijfonderwijs kwitanties we gens pacht, huur en rente, overeenkomsten, contracten of dergelijke documenten als voorbeelden te geven om na te schrijven om hen zo doende vertrouwd te ma ken met de inhoud. Hier was niet de veel bekritiseerde methodiek de aanleiding, maar de ruzies die regelmatig ontstonden tussen boeren en anderen vanwege het feit dat niet-deugdelijke bewijsstukken in zwang waren.20 Het is een spaarzaam initiatief dat niet leidde tot structurele veranderingen. Dat werd in het laatste de cennium van de achttiende eeuw anders. De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, waarover zo dadelijk uitvoeriger, heeft de verbetering van het onderwijs krachtig gestimuleerd. De aanwezigheid van een departement van het Nut was geen voorwaarde voor vernieuwingen in het onderwijs. De eerste signalen van de toenemende belangstelling voor nieu we schoolboeken en methoden kwamen van het platteland. In 1794 bepaalde mr. Francois Breekpot uit Zierikzee namens ambachtsheer Jan Arend baron de Vos van Steenwijk dat de nieuwe schoolmeester van Serooskerke (Schouwen) voort aan de schoolboeken van het Nut zoveel mogelijk moest gebruiken, samen met Huib Uil 129 19 Nieuwe algemeene vaderlandsche letter-oefeningen. Amsterdam, 1788, 319-324; P.F. Perrenoud, Remarques sur trois dissertations, publiees en l'an 1781 par la Societe des Sciences etablie a Flissingue intitulees Dissertations, sur lamelioration des ecoles publiques. Middelburg (1789); Idem, Lettre a Messieurs les Redacteurs du Journal de Litterature. Intitule Nieuwe Algemeene Vaderlandsche Letter-Oeffeningen. Middelburg, 1789. 20 GA Hulst, Hulsterambacht, inv.nrs. 39 (26.7.1779), 40 (17, 31.1.1785).

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 131