25 GA Vlissingen, inv.nr. 2931 (19.9, 10.10.1796, 30.1, 31.7. 13, 27.11.1797, 8.1, 1.2, 12.3.1798, 7.5.1799). Vlissingen, Franse school, 1798; Vlissingen, 1799. De vernieuwingen vonden elders vooral in de Zeeuwse steden ingang. In de Fran se school te Vlissingen waren in 1798 de schoolboekjes van het Nut verplicht ge steld. Het Comité van Publiek Onderwijs had gezocht naar een nieuwe Franse schoolmeester die vertrouwd was met de onderwijsmethode zoals die werd ge propageerd door het Nut. Voor het Nederduitse onderwijs werd, overigens te vergeefs, geïnformeerd naar een geschikte kandidaat van de kweekschool van het Nut in Haarlem. In 1799 werd door de stadsraad een reglement vastgesteld voor de nieuwe Nederduitse schoolmeester waarin het rapport van het Nut, de Alge- meene denkbeelden over het Nationaal onderwijs, een prominente plaats kreeg toebedeeld. Alle onderwijs moest gegeven worden op de wijze en naar de inzich ten zoals door het Nut was voorgesteld met gebruik van de schoolboekjes van het Nut. Godsdienstonderwijs bleef deel uitmaken van het curriculum, maar 'het gebruik van catechismen, van welke belijdenis ook' werd verboden. Om gods dienstige gevoelens te kunnen controleren, moest de schoolmeester zijn schrijf voorbeelden voor de leerlingen ter goedkeuring voorleggen. Les in het psalmzin gen mocht gegeven worden aan leerlingen die dat wilden, maar alleen na afloop van de gewone lesuren. Godsdienstonderwijs beperkte zich in hoofdzaak tot de Bijbelse geschiedenis. Daarnaast leerden de leerlingen een serie Bijbelverzen (de meeste uit het Bijbelboek Spreuken), een aantal gelijkenissen uit het Nieuwe Tes tament, de Tien Geboden, de Twaalf Artikelen van het geloof en de instelling van doop en avondmaal. Bovendien bleef het gebruik om met gebed te beginnen en te eindigen. Met deze aanpak werd het protestantse karakter van het onderwijs onderstreept.25 Elders, zoals in Zierikzee, waren in 1800 de meeste schoolboekjes die in ge bruik waren op de Nederduitse scholen, uitgaven van het Nut. Dat gold vooral de boekjes voor het taalonderwijs. In de weeshuizen werd de vernieuwing eveneens merkbaar. In 1799 werden in de Middelburgse weeshuizen de schoolboekjes van het Nut ingevoerd vanwege 'derzelver uitgebreiden nuttigheid'. Al een jaar eerder, in 1798, hadden de diakenen, die met de regenten van het gasthuis het bestuur over de Kleine Armschool, een instelling voor gratis onderwijs aan kinderen van armen, voerden, geconstateerd dat de vorderingen in het spellen en lezen slecht waren. De reden was volgens de diakenen gelegen in de slechte spel- en lees boeken. Daarom stelden de diakenen aan de regenten voor de Nutsboekjes in te 132 De prijsvraag van het Zeeuws Genootschap over het onderwijs, 1778

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 134