over de natuur als het werk van God. Dat soort boeken hielp niet alleen het in houdelijke programma van de genootschappen breder te verspreiden en jonge ge neraties een actieve lees- en kijkhouding aan te leren. De jeugdboeken lijken ook vormen van genootschappelijkheid onder de jeugd te hebben gestimuleerd, en een toegangspoort te zijn geweest voor het genootschappelijke leven zelf: wie een goed fysicotheologisch jeugdboek produceerde, maakte kans om bij het Zeeuws Genootschap als lid te worden binnengehaald. Na een introductie op kennisverspreiding en jeugdeducatie als speerpunten van het Zeeuwse genootschapsleven (paragraaf 2), bespreek ik een samenhan gende reeks van fysicotheologische jeugdboeken die in deze context ontstonden: ze werden op Zeeuwse bodem gemaakt en/of door mensen die lid waren van het Zeeuws Genootschap (paragraaf 3 en 4). Daarna betoog ik dat deze jeugdboeken productie de Zeeuwse genootschapscultuur mee vormde (paragraaf 5). Dit artikel biedt zo zicht op de verknooptheid van de achttiende-eeuwse jeugdige leescul tuur met genootschappelijkheid, en op de stimulerende rol van Zeeland - met zijn bloeiende genootschapscultuur en banden met Engeland - voor de ontwik keling van fysicotheologische jeugdboeken in de Nederlandse taal. Kennisverspreiding en jeugdeducatie als speerpunten van de Zeeuwse ge- nootschapp elijkheid De Zeeuwse genootschapscultuur was in de tweede helft van de achttiende eeuw opvallend bloeiend en levendig. Er is wel geopperd dat juist de kleinschaligheid van de samenleving de genootschappelijkheid stimuleerde: leden waren hier enorm van elkaar afhankelijk en vaak op allerlei manieren met elkaar verknoopt in hun sociale en professionele leven.7 'Typisch Zeeuws' kan het genootschapsle ven echter zeker niet genoemd worden, want overal in de Republiek en daarbui ten ontstonden in de tweede helft van de achttiende eeuw genootschappen. Die ontwikkeling was onlosmakelijk verbonden met de verlichte idealen van onder wijs en kennisverspreiding: zoveel mogelijk mensen in de samenleving moesten zich ontwikkelen - moesten kennis opdoen, een kritisch denkvermogen trainen Feike Dietz 139 7 Sturkenboom en Jacob, A Women's Scientific Society, 242: 'In Middelburg science, commerce, cosmopolitanism, and utilitarian and reformist ideals combined with a strongly religious culture and a specific sociopolitical structure where enormous amounts of money and power were concentrated in the hands of a small number of families, who, in addition, very much depended on each other for daily contacts and diversions. Somehow all these factors together triggered the foundation of a unique institution - and institution of a sort that women else where at that moment could only dream of.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 141