Zijn vriendjes zijn geïnteresseerd en al snel verandert het speelpartijtje in een natuurkundeles. Tom Telescope leert zijn vriendjes over bewegingen, het zonne stelsel, de dampkring, de zintuigen, het dierenrijk, etcetera, en maakt daarbij ge bruik van moderne instrumenten zoals de telescoop en de luchtpomp. Er ontstaat een soort genootschapje: de vrienden komen op geregelde momenten samen, en verlustigen zich in de natuurkunde, terwijl zij zich ondertussen tegoed doen aan 'Taarten, Zuikergebak, zoeten Drank' en 'zulke andere Lekkernyen' die voor 'de Jeugd best geschikt waren.29 Philosophie der tollen en ballen volgt vrij getrouw het Engelse origineel, dat en kele jaren eerder was verschenen bij de Londense jeugdboekenuitgever John New bery. Newbery was destijds succesvol uitgever van jeugdboeken die waren gekleurd door de verlichte opvoedidealen van John Locke, en dus vertrokken vanuit het idee dat kinderen als een onbeschreven blad (tabula rasa) ter wereld kwamen en moes ten worden opgevoed vanuit hun spel, waarnemingen en empirische ervaringen.30 De vernieuwende Lockeaanse jeugdboekenlijn van Newbery was zeer populair, maar vond in de Republiek over het algemeen niet bijzonder veel directe navol ging en vertaling. Terwijl de Nederlandstalige jeugdboekentraditie meestal leunde op voorbeelden uit Frankrijk en Duitsland en de impact van de verlichte Engel se jeugdboekentraditie op de Nederlandse niet groot lijkt te zijn,31 wordt hier een Engels boek nagevolgd, met daarin afbeeldingen vervaardigd met koperplaten die gemaakt waren voor de Engelse versie (afb. 2 en 3, zie de Engelse onderschriften). Feike Dietz 145 De Heer Telescope, een Jonkertje van uitstekende bekwaamheden, zat stille, en hoorde alles met behaagen en bedaardheid aan, tot dat deze laatste Tydkor- tinge wierd voorgesteld; waar op hy van zynen stoel schielyk opwipte, en bad zy wilden eenig onschuldiger Tydverdryf bedenken. Het speelen met de Kaart om geld, zeide hy, is zo na verknogt aan gierigheid, inhaaligheid en bedrog, dat ik 'er eenen afschrik van hebbe stond de keuze aan my, ik zoude aan deze den voorrang geeven, welke niet alleen het Gemoed verlustigen, maar ook het Verstand verbeteren [...].28 28 Newbery, Philosophie der tollen en ballen, inleiding. 29 Ibidem, 19. 30 Zie bijvoorbeeld: H. Klemann, The Matter of Moral Education: Locke, Newbery, and the Didactic Book-Toy Hybrid. In: Eighteenth-Century Studies, nr. 44-2, 2011, 223-244. 31 Vergelijk Buijnsters, Nederlandse kinderboeken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 147