Het is helaas niet te achterhalen hoe Newbery's product de Zeeuwse landen be reikte en waarom ervoor gekozen werd uitgerekend dit boekje naar het Neder lands te vertalen, maar het is niet moeilijk de aantrekkelijkheid ervan voor de Zeeuwse markt te zien. Het motief van de telescoop deed het hier sowieso goed: men profileerde zich graag als de plek waar de telescoop uitgevonden werd. Maar bovenal verbeeldde het boekje een genootschappelijkheid die hier bestond en in die jaren verder uitgebouwd werd. De enige herdruk van de Philosophie der tol len en ballen verscheen nota bene ook in Middelburg, in de jaren tachtig toen met de komst van natuurkundige genootschappen voor heren en dames die brede genootschappelijkheid alleen maar verder doordrong in de vezels van de samen- leving.38 Mogelijk zagen Nettis en zijn collega's in Philosophie der tollen en ballen een manier om de genootschappelijke idealen verder aan te wakkeren. De genootschappelijke setting van de Philosophie der tollen en ballen is uniek, maar het inhoudelijke programma heeft raakvlakken met dat van andere jeugd boeken die in de jaren erna in de Zeeuwse kringen ontstonden. Een belangrijke inhoudelijke basis van De Philosophie der tollen en ballen vormt het idee dat ken nis over de natuur ontstaat door de waarneming van de dagelijkse wereld om ons heen. Tijdens de eerste les over stof en beweging vertrekt Tom direct vanuit de waarneming van de spelcontext waarin de jongelingen samen waren gekomen: een tol, een bal, een appel, een kaatsbal, een hoepel.39 Ik citeer de opening om deze aanpak te illustreren: Feike Dietz 147 I. LES van de STOFFE en BEWEEGINGE. Door Stoffe, myne waarde Vrienden, verstaan wy de Zelfstandigheid van alle dingen, of dat geen, waar uit alle Lighaamen zyn t'zamen gesteld, in welke ge daante of op wat wyze zy zig ook aan onze Zintuigen vertoonen mogen: want deze Tol, Thomas Wilsons Ivoore Bal, de Heuvel voor ons, die Oranje Appel op de Tafel, en alle dingen, die gy ziet, zyn van Stoffe, verscheidenlyk gevormd, gemaakt. Betreffende de Beweeginge, mag ik myzelfven en u de moeite spaaren van de zelve te verklaaren, want ieder Jongen, die zyn Tol met de zweep kan omdryven, weet zo wel als zyn Meester, wat beweeginge zy. 38 Newbery, Philosophie der tollen en ballen. 39 Newbery, Philosophie der tollen en ballen, 7-8. Vergelijk James A. Secord, Newton in the Nursery: Tom Telescope and the Philosophy of Tops and Balls, Eighteenth-Century Dissenting Families. In: Historical Journal, nr. 43, 2000, 453-473.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 149