De frontispice brengt die situatie in beeld: het jongetje met de tol als object van waarneming staat op de tafel. Hij drijft de tol aan en wordt door omstanders ge observeerd om zo kennis te ontwikkelen (afb. 2). Het waarnemen speelt hier op verschillende niveaus: de lezer zelf kijkt naar dit plaatje, dat zelf een proces van waarnemen verbeeldt en de lezer zo uitnodigt de eigen spelwereld vanuit een nieuw perspectief te bekijken. 148 Het achttiende-eeuwse jeugdboek als instrument Stoffe, of een Lighaam, is onverschillig voor Beweeginge of Rust. Als by voorbeeld: nu geezel ik myn Tol met de zweep, en hy loopt rond; maar wanneer ik hem niet langer geezel, de Tol valt neder, gelyk gy ziet, en is in rust.40 Afb. 2 John Newbery, Philosophie der tollen en ballen, of Het Newtoniaansche zamenstel van wysbegeerte. Middelburg, 1768, frontispice. KB Nationale bibliotheek: 444 J 153. trujitilpcuv 'ZZ/ii/Js/r Sj'r sfi&ZlTm# 40 Newbery, Philosophie der tollen en ballen, 7-8.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 150