gierigheid wekte. Hij nam het mee om het aan nadere studie te kunnen onder werpen. Wat was dit voor een voorwerp en hoe viel het te plaatsen in de bredere Schepping? Ging het hier om een dier, een plant of iets daar tussenin? Bomme gaf het de naam 'Plant Spons' en maakte aantekeningen over de precieze eigenschap pen van het voorwerp.2 Hij beschreef de groei van de verschillende 'stammen' en 'takken' en noteerde hoeveel duimen zij lang en breed waren. Ook maakte hij een afbeelding van het voorwerp (of liet dat een kunstenaar doen). In zijn nalatenschap bevinden zich twee studies van deze spons die elk een andere zij de tonen. De ene studie is gemaakt met grijze tekeninkt, de andere (afb. 1) is in sepia-inkt of waterverf uitgevoerd. Bij de contouren van beide afbeeldingen kan men nog de potloodschets herkennen die de basis ervoor vormde. De fijne stre ken die het geschilderde object reliëf verlenen zijn illustratief voor de mate van nauwkeurigheid en detail waarmee deze afbeeldingen werden gemaakt. Zij tonen wat hedendaagse onderzoekers zouden herkennen als een geweispons.3 De naam die Bomme eraan gaf, laat echter zien dat het hier ging om een voorwerp dat zich niet eenvoudig liet plaatsen in de planten- of dierenwereld. Juist dit soort grens gevallen fascineerden en frustreerden natuuronderzoekers in de achttiende eeuw, in Europa en daarbuiten.4 Dat Zeeland een bijzonder geschikte plaats vormde voor de studie naar het zeeleven mag geen verrassing heten; de provincie lag immers gunstig gelegen aan de Noordzee, de Oosterschelde en de Westerschelde. Deze vormden een voor name bron van inkomsten: er werd gevist op kabeljauw, op oesters, mosselen en kreeften. Steden als Middelburg, Vlissingen en Zierikzee namen een voorname plaats binnen wereldwijde handelsnetwerken in.5 De weelde aan soorten die in en om de zee leefden, intrigeerde door de eeuwen heen liefhebbers van de na tuur.6 Met name in de tweede helft van de achttiende eeuw, in de periode dat 162 De Zeeuwse kust: Achttiende-eeuwse studies naar aquatische flora en fauna 2 Bomme, 'Plant-spons', ms. in collectie wetenschappelijk archief Naturalis. 3 De afgeplatte vorm van de afgebeelde spons is typerend voor plaatsen waar een sterke stroming staat. Deze en andere wezens in Bomme's manuscripten zijn bestudeerd en geïden tificeerd door Floris Bennema, zie: http://www.coastsandreefs.net/books/bomme/bo.php (geraadpleegd juni 2019). 4 S. Gibson, On Being An Animal, or, the Eighteenth-Century Zoophyte Controversy in Britain. In: History of Science, nr. 50, 2012, 460. 5 Een grisaille in het stadhuis van Zierikzee, geschilderd rond 1775, toont als bronnen van de welvaart van de stad de koopvaardij onder andere handel in vis, kreeften en oesters. C. Post- ma, Zierikzee en zijn stadhuis. Zierikzee, 1970, 30-31, 50. 6 Zoals de Zierikzeese arts Levinus Lemnius (1505-1568), zie: C.M. van Hoorn, Levinus Lemnius en Willem Lemnius: Twee Zestiende-Eeuwse Medici. In: Archief, nr. 115, 1971, 35-68.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 164