Jp^lls
j
1 ,,<4^
w
Didi van Trijp
tl/^-
Xi
Baster en Slabber, afhankelijk van of het financieel haalbaar was, zijn de afbeel
dingen ingekleurd met waterverf. De lichtblauwe kleur van de eerdergenoemde
kwal is bijvoorbeeld overgebracht in de afbeelding. Een wat meer kostbare tech
niek was de toevoeging van schulpgoud, zoals in het geval van sommige edities
van Rhodius' illustraties van de goudvis. Deze visuele techniek werd doorgaans
toegepast bij het versieren van landkaarten of wapenschilden, maar niet zozeer
in natuurhistorische werken.72 Baster beklaagde zich erover dat de gouden glans
onherroepelijk verdween als ter ziele gegane vissen op sterk water werden gezet.
Door de schubben van de afgebeelde goudvissen te hogen met schulpgoud weer
kaatsten deze het licht en wekten zij de illusie dat de vis zojuist uit het water was
getild en de schubben nog schitterden in het zonlicht.
.'4 Jfci' tilt f- fj f e/7 <$e.*r<j Jt cjr tfl&cl) t cj
'f itaht
n'L&l'k- ^rtotr Jti' Ytr&r-ppi- v-/y a.*»-, Clrh-.
wfc
^8l
T-'
rCr'tt if?
Afb. 3 'Zee-ster met
tregtervormige geledingen,
ms. Leendert Bomme in
wetenschappelijk archief
Naturalis.
72 Een overzicht van deze techniek wordt gegeven in T. Goedings, Afsetters en meester-afsetters.
De kunst van het kleuren 1480-1720. Nijmegen, 2015.