Jp^lls j 1 ,,<4^ w Didi van Trijp tl/^- Xi Baster en Slabber, afhankelijk van of het financieel haalbaar was, zijn de afbeel dingen ingekleurd met waterverf. De lichtblauwe kleur van de eerdergenoemde kwal is bijvoorbeeld overgebracht in de afbeelding. Een wat meer kostbare tech niek was de toevoeging van schulpgoud, zoals in het geval van sommige edities van Rhodius' illustraties van de goudvis. Deze visuele techniek werd doorgaans toegepast bij het versieren van landkaarten of wapenschilden, maar niet zozeer in natuurhistorische werken.72 Baster beklaagde zich erover dat de gouden glans onherroepelijk verdween als ter ziele gegane vissen op sterk water werden gezet. Door de schubben van de afgebeelde goudvissen te hogen met schulpgoud weer kaatsten deze het licht en wekten zij de illusie dat de vis zojuist uit het water was getild en de schubben nog schitterden in het zonlicht. .'4 Jfci' tilt f- fj f e/7 <$e.*r<j Jt cjr tfl&cl) t cj 'f itaht n'L&l'k- ^rtotr Jti' Ytr&r-ppi- v-/y a.*»-, Clrh-. wfc ^8l T-' rCr'tt if? Afb. 3 'Zee-ster met tregtervormige geledingen, ms. Leendert Bomme in wetenschappelijk archief Naturalis. 72 Een overzicht van deze techniek wordt gegeven in T. Goedings, Afsetters en meester-afsetters. De kunst van het kleuren 1480-1720. Nijmegen, 2015.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 179