momenten. Denk bijvoorbeeld aan een krijgsdans aan de vooravond van een oor log, de verkiezing van een nieuw opperhoofd of de initiatieceremonie voor jon gens.9 Tijdens deze ceremonies maakten de verentooien deel uit van een groter verenkostuum dat door Guyaanse indianenstammen werd gedragen.10 Voor Guyaanse en Zuid-Amerikaanse stammen in het algemeen geldt dat een verentooi naast het opperhoofd en de andere stamleden met name door de sja maan wordt gedragen.11 Dit vanwege de bovennatuurlijke krachten die vogels in de regel door Zuid-Amerikaanse indianenstammen worden toegedicht.12 Met hun vliegvermogen laveren vogels in de ogen van de indianen tussen hemel en aarde. Over eenzelfde soort gave beschikt ook de sjamaan die, meestal onder in vloed van alcohol, tabak en/of hallucinerende drugs, tijdelijk met zijn ziel buiten zijn lichaam kan treden. Dit betekent dat wanneer een sjamaan bijvoorbeeld een tooi van harpijadelaarveren draagt, hij de gedaante van deze vogel (Harpia har- pyja) kan aannemen en zo zijn vijanden kan bestoken.13 Deze bovennatuurlijke krachten van verentooien worden verder versterkt doordat vogels een belangrijke rol spelen in de Zuid-Amerikaanse folklore. Een wijdverspreide legende is bij voorbeeld dat Vader Zon pas begon te schijnen toen hij op de allereerste ochtend een grote kroon met de vlamrode veren van de geelvleugelara opdeed.14 Dezelfde veren komen terug bij G2348, G2350 en G2351B, waardoor deze verentooien ge associeerd kunnen worden met de legende van Vader Zon. Tegelijkertijd kan het zo zijn dat deze veren door de desbetreffende indianenstam enkel vanwege hun esthetiek zijn uitgekozen en zodoende niets te maken hebben met Vader Zon.15 13 Ibidem. 220 De Zeeuwse zucht naar Guyaanse verentooien 9 W.C. Farabee, The Central Caribs. Philadelphia, 1924, 221. 10 C.V. Howard, Feathers as ornaments among the Waiwai: fragments of the heavens. In: R.E. Reina en K.M., Kensinger (red.), The Gift of Birds: Featherwork of Native South American Peo ples. Philadelphia, 1991, 56. 11 P.T. Furst, Crowns of power: bird and feather symbolism in Amazonian shamanism. In: R.E. Reina, en K.M. Kensinger, The Gift of Birds, 100-102. 12 Furst, Crowns of power, 102. 14 Furst 1991 (zie noot 11), 94. 15 K.M. Kensinger, The meaning of the Cashinahua feather headdresses: feathers make us beau tiful. In: Reina en Kensinger, The Gift of Birds, 47-48 en A. Schlothauer, Anisio Arua - Die Herstellung Eines Kopf-Reifes Der Arua. In: Kunst Kontext: Aufieuropaische Kunst Kultur im Dialog, nr. 10, 2015, 46. Beide auteurs stellen dat de keuze voor vogelveren in ornamen ten als verentooien vaker tot stand komt door factoren als beschikbaarheid en esthetiek in plaats van dat zij gebaseerd is op de symbolische betekenis van de veren. Daarnaast zijn er Zuid-Amerikaanse indianenstammen die überhaupt geen symbolische betekenis toeschrijven aan vogelveren of waar deze symbolische betekenis in de loop der tijd verloren is gegaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 222