Muziek in de huiselijke kring De muziekcolleges in de Nederlanden droegen in de zeventiende eeuw nog een besloten karakter, maar hieraan kwam geleidelijk een einde toen de bijeenkom sten zich tot openbare concerten ontwikkelden. Middelburg vormde hierop, zo als hierboven is aangetoond, geen uitzondering. Het musiceren in intiemere kring vond plaats in de huiselijke kring. In de Nederlanden is veel gezongen, en dit zal voor een niet onbelangrijk deel zijn gebeurd tijdens gezellige avonden. De onwaar schijnlijk grote hoeveelheid liedboekjes die in het begin van de zeventiende eeuw verscheen, is een duidelijk voortvloeisel van deze zangcultuur.54 Een Zeeuws voor beeld is uiteraard de Nederlandsche Gedenck-clanck van Adriaen Valerius (t 1625) - in het toenmalige Zeeland niet eens de bekendste bundel.55 In de tweede helft van de achttiende eeuw moet te Middelburg met veel animo in de huiselijke kring zijn gemusiceerd. Zo werd in het jaar 1758 in de Middel- burgsche Courant met regelmaat melding gemaakt van het verschijnen van zes klavecimbelsonates (opus 1) van ene Pierre van den Bosch. Deze Pieter Joseph van den Bosch (1736-1803) was van 1765 tot 1797 organist van de kathedraal in Antwerpen. Ook werden zeer regelmatig orgels en 'clavercimbaals' te koop aan geboden. Vele patriciërs bezaten muziekinstrumenten. Zo is bekend dat Daniël Steven Schorer onder meer diverse strijk- en blaasinstrumenten bezat, waaronder zeventiende-eeuwse violen uit Cremona. Ook Johan Adriaan van de Perre bezat verscheidene muziekinstrumenten (waaronder twee orgels) en tevens een aantal muzieklessenaars,56 wat op ensemblespel in de huiselijke kring wijst. De meest tot de verbeelding sprekende figuur als muziekbevorderaar is echter zonder twijfel de in deze bijdrage al meermalen genoemde Daniël Radermacher geweest. Niet alleen kreeg het Collegium Musicum mede door zijn toedoen in 1754 de beschik king over de IJkzaal, maar hij was onder meer ook initiator voor de bouw van het schitterende, in 1783 voltooide orgel in de Middelburgse Oostkerk, alsmede in 1792 schenker van een verguld beeld met twee dito vazen voor het orgel van de Lutherse Kerk te Middelburg en in 1795 van een groot huisorgel uit eigen bezit aan de Hervormde kerk van Arnemuiden. 26o Het muziekleven in Middelburg 54 Voor de situatie in Zeeland, zie L.P. Grijp, Zeeuwse Nachtegalen. De zangcultuur in Zeeland aan het begin van de Gouden Eeuw. In: Zeeland 1/4, 1992, 179-183. 55 Op de Middelburgse muziekcultuur in de zestiende en vroeg-zeventiende eeuw ging ik in tijdens een aan Isaac Beeckman gewijde conferentie op 27 en 28 september 2018, waarvan de proceedings in 2020 zullen verschijnen. 56 Scherft, Zeeuws muziekverleden, 10.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 262