Dezelfde Radermacher behoorde van 1769 tot zijn dood in 1803 tot de directeuren
van het Zeeuws Genootschap.57
Een duidelijk bewijs van de goede contacten tussen deze regent en het Huis
van Oranje is het feit dat een van de vele muziekavonden in zijn huis aan de Dam
werd bijgewoond door niemand minder dan prins Willem V. Hierboven werd
vermeld dat het 'orchest' te Middelburg in 1786 musiceerde ter gelegenheid van
het bezoek van de prins. Daniël Radermacher deelt mee dat hij op 17 juli van dat
jaar de eer had gehad, tijdens een 'Concert van Musicq, met orgel en clavecimbel
gepaard, Willem V, diens vrouw Frederica Sophia Wilhelmina en een groot ge
zelschap van in totaal 38 hooggeplaatste personen te ontvangen. Na het concert
volgde om 22.00 uur een souper. Om 23.45 uur stond de prinses op en werd door
Radermacher in de blauwe kamer geleid. Te middernacht vertrok het gezelschap
'volkomen voldaan, en vergenoegd'. Radermacher verzuimt niet te vermelden dat
de jonge prinses tweemaal op zijn klavecimbel 'Extra fraay, en Konstig een Mu
sicq. Stuck' speelde, 'met volkomen goedkeuring van een ieder, waarop hij haar
twee dagen later een klein vierkant tafelklavecimbel, staande op een voetje met
een lessenaartje, en een zitbankje toezond. De prinses beantwoordde dit gebaar
door bij Radermacher op 25 juli 's avonds, kort voor haar vertrek naar Bergen op
Zoom, een 'Extra fraay ingelegd vierkant kistje, met zilverbeslag zijnde ten ge-
bruike voor Toilet, Naai-, en Schrijfwerk' te laten bezorgen.58
Een bewijs dat de muzikale contacten tussen Middelburgse kringen en het hof
ook na 1795 voortduurden, lijkt te worden gevormd door een interessant docu
mentje uit het bezit van Radermacher, thans aanwezig in het archief van de familie
Schorer. Het betreft een gelegenheidscompositie voor zangstem met klavierbege
leiding, waarvan het muziekblad aan de ommezijde met deze woorden is beschre
ven: 'Paroles de L'Envoije Extraordinaire de Danemarc Le Baron de Schubart
Musique par Colizzi 4 avril 1797'. Een bijgevoegd blad bevat nogmaals de tekst
van het eerste couplet, gevolgd door vier andere. Het geheel wordt voorafgegaan
door een instructie wie welke coupletten dient te zingen.59
Albert Clement
261
57 Zie over hem en zijn rol al mecenas voor de muziek ook: Albert Clement, Dr. Joos Verschuere
Reynvaan, 'frère a talent. In: Zeeland 1/3, 1992, 147-152, alsmede het in voetnoot 16 genoemde
artikel van mijn hand in het Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Mu
ziekgeschiedenis.
58 Zeeuws Archief (ZA), Archief Snouck Hurgronje II, inventarisnummer 108.
59 ZA, Familiearchief Schorer, inventarisnummer 510. Een afbeelding vindt men in Zeeland 3/2,
1994, 68. Ik werd destijds op deze compositie attent gemaakt door drs. E. van der Doe.