Dezelfde Radermacher behoorde van 1769 tot zijn dood in 1803 tot de directeuren van het Zeeuws Genootschap.57 Een duidelijk bewijs van de goede contacten tussen deze regent en het Huis van Oranje is het feit dat een van de vele muziekavonden in zijn huis aan de Dam werd bijgewoond door niemand minder dan prins Willem V. Hierboven werd vermeld dat het 'orchest' te Middelburg in 1786 musiceerde ter gelegenheid van het bezoek van de prins. Daniël Radermacher deelt mee dat hij op 17 juli van dat jaar de eer had gehad, tijdens een 'Concert van Musicq, met orgel en clavecimbel gepaard, Willem V, diens vrouw Frederica Sophia Wilhelmina en een groot ge zelschap van in totaal 38 hooggeplaatste personen te ontvangen. Na het concert volgde om 22.00 uur een souper. Om 23.45 uur stond de prinses op en werd door Radermacher in de blauwe kamer geleid. Te middernacht vertrok het gezelschap 'volkomen voldaan, en vergenoegd'. Radermacher verzuimt niet te vermelden dat de jonge prinses tweemaal op zijn klavecimbel 'Extra fraay, en Konstig een Mu sicq. Stuck' speelde, 'met volkomen goedkeuring van een ieder, waarop hij haar twee dagen later een klein vierkant tafelklavecimbel, staande op een voetje met een lessenaartje, en een zitbankje toezond. De prinses beantwoordde dit gebaar door bij Radermacher op 25 juli 's avonds, kort voor haar vertrek naar Bergen op Zoom, een 'Extra fraay ingelegd vierkant kistje, met zilverbeslag zijnde ten ge- bruike voor Toilet, Naai-, en Schrijfwerk' te laten bezorgen.58 Een bewijs dat de muzikale contacten tussen Middelburgse kringen en het hof ook na 1795 voortduurden, lijkt te worden gevormd door een interessant docu mentje uit het bezit van Radermacher, thans aanwezig in het archief van de familie Schorer. Het betreft een gelegenheidscompositie voor zangstem met klavierbege leiding, waarvan het muziekblad aan de ommezijde met deze woorden is beschre ven: 'Paroles de L'Envoije Extraordinaire de Danemarc Le Baron de Schubart Musique par Colizzi 4 avril 1797'. Een bijgevoegd blad bevat nogmaals de tekst van het eerste couplet, gevolgd door vier andere. Het geheel wordt voorafgegaan door een instructie wie welke coupletten dient te zingen.59 Albert Clement 261 57 Zie over hem en zijn rol al mecenas voor de muziek ook: Albert Clement, Dr. Joos Verschuere Reynvaan, 'frère a talent. In: Zeeland 1/3, 1992, 147-152, alsmede het in voetnoot 16 genoemde artikel van mijn hand in het Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Mu ziekgeschiedenis. 58 Zeeuws Archief (ZA), Archief Snouck Hurgronje II, inventarisnummer 108. 59 ZA, Familiearchief Schorer, inventarisnummer 510. Een afbeelding vindt men in Zeeland 3/2, 1994, 68. Ik werd destijds op deze compositie attent gemaakt door drs. E. van der Doe.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 263