Genoemde componist, Johann Andreas Kauchlitz Colizzi (ca. 1740-1808), was vanuit zijn geboortestreek Bohemen naar noordelijker streken vertrokken om zijn geluk te beproeven. Na een verblijf in Braunschweig werd hij in juni 1766 docent Italiaans aan de Leidse universiteit. Vermoedelijk is Kauchlitz zijn eigen lijke naam, die hij om diplomatieke redenen veritalianiseerde. Door zijn huwe lijk werd hij in een ter plaatse welgestelde familie opgenomen. In 1777 verhuisde hij naar de hofstad, waar hij muziekleraar werd van prinses Louise van Oranje en als klavecinist deel ging uitmaken van de stadhouderlijke hofkapel van prins Willem V onder leiding van Christian Ernst Graf (die in november 1790 officieel werd opgevolgd door Jean Malherbe). Nog in 1806 was Colizzi in Den Haag als componist en muziekdocent werkzaam. Met het vallen van de naam van Graf is de cirkel rond. Door de omgang van de Radermachers met de Oranjes en door de Middelburgse achtergrond van Graf zal Colizzi de familie Radermacher minstens van naam hebben gekend. Tot slot Samenvattend kan worden vastgesteld dat er ten tijde van de oprichting van het Genootschap sprake was van een zeer levendige muziekpraktijk in de Zeeuwse hoofdstad. Er was veel lokaal talent aanwezig, maar ook duidelijk van musici uit het buitenland die zich vanwege het gunstige culturele klimaat in Middelburg vestigden en hun muzikale steentje aan de muziekcultuur bijdroegen. Dat ta lent beperkte zich niet tot uitvoerende musici, maar omvatte ook componisten, auteurs van muziektheoretische en organologische geschriften en zelfs, in de persoon van de uit Zweden afkomstige Suenonius Mandelgreen, het fenomeen muziekuitgeverij. Deze muziekcultuur werd sterk bevorderd door muziekmin- nende regenten die vaak ook zelf als amateur muzikaal actief waren. Mede door deze inbreng was er sprake van een overlap in het netwerk van muziekmin- nenden en andere culturele netwerken, waaronder dat van de vrijmetselarij en het Genootschap. Vaak kwam men in deze diverse kringen in Zeeland dezelfde personen tegen. Toch dient, na al deze musici en andere personen die het muziekleven in Mid delburg hebben gestimuleerd, één categorie professionals tot slot niet onvermeld te blijven. Zonder hen zou de meeste muziek nooit hebben kunnen klinken omdat allen aan deze groep schatplichtig waren: het betreft de bouwers van muziekin strumenten. Het zijn er te veel om hier te bespreken op een wijze die recht doet 262 Het muziekleven in Middelburg

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 264