Genoemde componist, Johann Andreas Kauchlitz Colizzi (ca. 1740-1808), was
vanuit zijn geboortestreek Bohemen naar noordelijker streken vertrokken om
zijn geluk te beproeven. Na een verblijf in Braunschweig werd hij in juni 1766
docent Italiaans aan de Leidse universiteit. Vermoedelijk is Kauchlitz zijn eigen
lijke naam, die hij om diplomatieke redenen veritalianiseerde. Door zijn huwe
lijk werd hij in een ter plaatse welgestelde familie opgenomen. In 1777 verhuisde
hij naar de hofstad, waar hij muziekleraar werd van prinses Louise van Oranje
en als klavecinist deel ging uitmaken van de stadhouderlijke hofkapel van prins
Willem V onder leiding van Christian Ernst Graf (die in november 1790 officieel
werd opgevolgd door Jean Malherbe). Nog in 1806 was Colizzi in Den Haag als
componist en muziekdocent werkzaam. Met het vallen van de naam van Graf is
de cirkel rond. Door de omgang van de Radermachers met de Oranjes en door de
Middelburgse achtergrond van Graf zal Colizzi de familie Radermacher minstens
van naam hebben gekend.
Tot slot
Samenvattend kan worden vastgesteld dat er ten tijde van de oprichting van het
Genootschap sprake was van een zeer levendige muziekpraktijk in de Zeeuwse
hoofdstad. Er was veel lokaal talent aanwezig, maar ook duidelijk van musici uit
het buitenland die zich vanwege het gunstige culturele klimaat in Middelburg
vestigden en hun muzikale steentje aan de muziekcultuur bijdroegen. Dat ta
lent beperkte zich niet tot uitvoerende musici, maar omvatte ook componisten,
auteurs van muziektheoretische en organologische geschriften en zelfs, in de
persoon van de uit Zweden afkomstige Suenonius Mandelgreen, het fenomeen
muziekuitgeverij. Deze muziekcultuur werd sterk bevorderd door muziekmin-
nende regenten die vaak ook zelf als amateur muzikaal actief waren. Mede door
deze inbreng was er sprake van een overlap in het netwerk van muziekmin-
nenden en andere culturele netwerken, waaronder dat van de vrijmetselarij en
het Genootschap. Vaak kwam men in deze diverse kringen in Zeeland dezelfde
personen tegen.
Toch dient, na al deze musici en andere personen die het muziekleven in Mid
delburg hebben gestimuleerd, één categorie professionals tot slot niet onvermeld
te blijven. Zonder hen zou de meeste muziek nooit hebben kunnen klinken omdat
allen aan deze groep schatplichtig waren: het betreft de bouwers van muziekin
strumenten. Het zijn er te veel om hier te bespreken op een wijze die recht doet
262
Het muziekleven in Middelburg