virginaal- en klavecimbelbouwers Johannes en Lodewijck Grouwels. Johannes Grouwels, afkomstig uit Antwerpen, had zich in 1593 te Middelburg als poorter laten inschrijven en wordt in de stadsrekening als 'clavecimmaker' vermeld. Zijn (vermoedelijke) zoon Lodewijck bekwaamde zich in hetzelfde vak. Van Johannes is een instrument aanwezig in het Brussels Museum (een virginaal uit ca. 1580). In het Metropolitan Museum of Art te New York bevindt zich een fraai - en he den ten dage onder kenners zonder meer beroemd - dubbelvirginaal (moeder en kind) uit 1600 van Lodewijck (zie afbeelding 2): een dergelijk instrument moet Verschuere Reynvaan voor ogen hebben gestaan. In diverse studies over het klavecimbel vindt men een verwijzing naar het Kunst-Woordenboek van Verschuere Reynvaan.62 Dat hij evenwel niet alleen veel kennis uit zijn tijd op schrift stelde, maar daaraan ook als bedenker van nieuwe terminologie bijdroeg - 'moeder met kind', een term die heden ten dage volledig is ingeburgerd in het vakgebied, is daarvan een uitstekend voorbeeld - lijkt tot op heden aan de aandacht van velen te zijn ontsnapt. Uit dit en veel andere voorbeel den moge duidelijk zijn geworden, dat het Middelburgs muziekleven omstreeks 1769 van grote culturele betekenis is geweest en tot de dag van vandaag sporen nalaat. 264 Het muziekleven in Middelburg 62 Enkele voorbeelden: F. Hubbard, Three Centuries of Harpsichord Making, Cambridge MA, 1967, 75 This is called the Mother with the Child.'); John Koster, The mother and child Virginal and its place in the Keyboard instrument Culture of the sixteenth and seventeenth Centuries. In: J. Lambrechts-Douillez (red.), Colloquium. Ruckers klavecimbels en copieën: universele instrumenten voor de interpretatie van de muziek uit Rubens tijd, Antwerpen, 1977, 78-96, hier 78: 'The Dutch term de moeder met het kind, that is mother and child, which we know from various seventeenth- and eighteenth-century sources

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 266