virginaal- en klavecimbelbouwers Johannes en Lodewijck Grouwels. Johannes
Grouwels, afkomstig uit Antwerpen, had zich in 1593 te Middelburg als poorter
laten inschrijven en wordt in de stadsrekening als 'clavecimmaker' vermeld. Zijn
(vermoedelijke) zoon Lodewijck bekwaamde zich in hetzelfde vak. Van Johannes
is een instrument aanwezig in het Brussels Museum (een virginaal uit ca. 1580).
In het Metropolitan Museum of Art te New York bevindt zich een fraai - en he
den ten dage onder kenners zonder meer beroemd - dubbelvirginaal (moeder en
kind) uit 1600 van Lodewijck (zie afbeelding 2): een dergelijk instrument moet
Verschuere Reynvaan voor ogen hebben gestaan.
In diverse studies over het klavecimbel vindt men een verwijzing naar het
Kunst-Woordenboek van Verschuere Reynvaan.62 Dat hij evenwel niet alleen veel
kennis uit zijn tijd op schrift stelde, maar daaraan ook als bedenker van nieuwe
terminologie bijdroeg - 'moeder met kind', een term die heden ten dage volledig
is ingeburgerd in het vakgebied, is daarvan een uitstekend voorbeeld - lijkt tot op
heden aan de aandacht van velen te zijn ontsnapt. Uit dit en veel andere voorbeel
den moge duidelijk zijn geworden, dat het Middelburgs muziekleven omstreeks
1769 van grote culturele betekenis is geweest en tot de dag van vandaag sporen
nalaat.
264
Het muziekleven in Middelburg
62 Enkele voorbeelden: F. Hubbard, Three Centuries of Harpsichord Making, Cambridge MA,
1967, 75 This is called the Mother with the Child.'); John Koster, The mother and child
Virginal and its place in the Keyboard instrument Culture of the sixteenth and seventeenth
Centuries. In: J. Lambrechts-Douillez (red.), Colloquium. Ruckers klavecimbels en copieën:
universele instrumenten voor de interpretatie van de muziek uit Rubens tijd, Antwerpen, 1977,
78-96, hier 78: 'The Dutch term de moeder met het kind, that is mother and child, which we
know from various seventeenth- and eighteenth-century sources