Jeremias volhardt echter in zijn standpunt, er zijn nog mensen die zijn optre den weten te waarderen, zoals zijn kapper. Die heeft niet veel verstand, maar is van de rechte leer en verdoemt eenieder die niet leeft volgens de leerregels van de Dordtse Synode.13 Hij weet tenminste hoe het hoort. Johannes beseft dat zijn wijze raad om deze kwesties met rust te laten, niet wordt opgevolgd. Hij doet een beroep op Jacobus om wel verstandig te zijn. Deze is het met Johannes eens dat de preekstoel veel te waardig is om daarop deze kwesties aan te snijden en ook hij doet een beroep op Jeremias om dit in te zien, maar die zal blijven strijden tegen het voltespel en het paaps toneel, zelfs als de kerk leegloopt. Commentaar eerste bedrijf De locatie van de opvoering, zo blijkt uit de aankondiging, is Hulst. Het blijkt te vens de locatie van het toneelspel zelf te zijn. Op folio drie lezen we wat boosheid heerscht niet al in deze vlaamsche wallen, maar het onweerlegbare bewijs wordt geleverd door de opgevoerde personages. De drie schriftgeleerden zijn allen pre dikant en in Hulst kende men in die tijd drie predikanten: Johannes Arnoldus Heeser, Jacobus Cremer en Johannes Wilhelmus Paris. Van Heeser bleek hierboven al dat hij de eigenaar was van Het Prinsenhuis, de plek waar het toneelstuk zou worden opgevoerd. Er zijn aanwijzingen in de tekst waaruit blijkt dat hij de figuur van Jeremias is. Deze denkt op een gegeven moment terug aan de plek waar hij ooit woonde: Gelukkig dorp aan Zee, gelukkig Duin en Strand (f. 3) en wat zat ik daar gerust aan Nereus plas de Noordzee, f. 5). Johannes Arnoldus Heeser is als kandidaat bevestigd te Wijk aan Zee in 1752 en vandaar te Hulst in 1769.14 Jeremias staat dus voor de predikant Johannes Arnol dus Heeser. Jeremias is getrouwd met Proserpina (de helgodin; gemalin van Pluto; figuurlijk: eene booze vrouw). Ze komt naar voren als een echte roddeltante. De vrouw van Heeser was Elizabeth Verheur. Er is geen informatie gevonden over Heeser en zijn vrouw, die strookt met de lasterlijke feiten in het toneelspel. De schriftgeleerde Johannes komt overeen met predikant Johannes Wilhelmus Paris uit Hulst. Vanaf juli 1738 is hij daar werkzaam, vandaar zijn verzuchting in het spel 'k heb ses en dertig Jaar gods woord hier reeds verkondigd (f. 9). Het is dan dus 1774, niet het jaar van de opvoering, maar wellicht van het schrijven van het toneelstuk. Verder zijn er nog zijn twee zonen Casparis Plijtrok en Willem Scriba. Paris had 272 Satire tussen 'deze Vlaamsche wallen' 13 De Dordtse Synode werd gehouden van 1618-1619. 14 W.M.C. Regt, Naamlijst der Predikanten van Zeeland, 1565-1938 (www.zeeuwengezocht.nl), 387-388.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 274