aanvankelijk Jeremias de hemel in prees en verdedigde, maar dat hij nu kennis heeft kunnen maken met diens ware aard. Willem zelf ergert zich meer aan het razen en tieren tegen het voltespel, ook al ligt hij er niet wakker van. Gun Jeremias maar zijn pleziertje als hij schelden wil, hij houdt vanzelf een keer op. Cornelis de Hoofdman gaat langs bij Pieter Buskruid om hem uit te nodigen voor een partijtje volte en vertelt dat Buurman Barnaba is uitgenodigd, evenals Willem Scriba en zijn broer. Pieter aarzelt, want het is woensdag, de dag van kerkbezoek en Jeremias heeft verboden om op deze dag volte te spelen. Cornelis reageert hierop met: zeg sopt gij mij mijn vriend, hoe heb ik het met uw, zeg aan Jeremias vrij, Monsieur baisez moncu. Cornelis heeft expres deze dag uitgezocht om Jeremias en zijn vrouw dwars te zitten. De gantsche stad verragt Jeremias bitse Preeken, Zijn ampt genoote zelfs er niet veel goeds van spreeken. Uiteindelijk stemt Pieter in als de blinden maar gesloten blijven. Om klokslag vijf uur heet Cornelis zijn gasten welkom en de kaarten bepalen dat hij met Barnaba en dat Piet met Willem samenspeelt, terwijl Casper fungeert als calefacter (een scheidsrechter die het spel bijhoudt en de drankjes verzorgt). Ze brengen een toast uit op Jeremias, de patroon van het edele voltespel. Om half negen is het partijtje afgelopen. Commentaar tweede bedrijf Johannes Willem Paris trouwt in 1741 met Johanna Theodora Streso en zij krij gen, net als de schriftgeleerde Johannes in het toneelstuk, twee zonen: Emanuel Casper Jacobus Paris (1742) en Egbert Willem Theodoor Paris (1743). De eerste (Casper Plijtrok in het spel) wordt meester in de rechten: hij dient als advocaat, schepen en als griffier van Hulst. De tweede (Willem Scriba) wordt griffier van Hulst en schepen van het Hulsterambacht. Hun toneelnamen blijken gekoppeld aan hun bezigheden in het dagelijks leven. De twee broers trouwen twee zusters. Willem Paris trouwt in 1771 met Cornelia Jacoba Versluys. Zijn broer Casper Paris trouwt als weduwnaar in 1774 met Theodora Jacoba Cornelia Versluys. Het gedrag van Casper Plijtrok en Willem Scriba in het spel valt voor predi kantszonen merkwaardig te noemen. Zo maakt Casper Jeremias uit voor paap en vertelt Willem roddels over Jeremias. Kaarten en drinken past trouwens niet direct bij predikantszonen.16 Ook Cornelis de Hoofdman laat zich niet onbetuigd 274 Satire tussen 'deze Vlaamsche wallen' 16 Het wordt nog vreemder als men bedenkt dat beiden in werkelijkheid ook nog actief waren als ouderling. Zie: GAH 81, Hervormde Gemeente Hulst. Jaarlijks staan er lijsten met ouderlingen vermeld. Willem Paris was ouderling van 1769-1774, Casper Paris in 1773 en 1774.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 276