ving, dat moet worden aangeleerd, individueel, of beter nog in groepsverband met gelijkgestemden en onder leiding van een geïnspireerde voorganger. Dat bleek tezelfdertijd uit de oprichting van de allereerste kunstacademie, de Accademia delle Arti del Disegno (Academie voor de tekenkunsten) te Florence in 1563 door Cosimo I de' Medici (1519-1574), op initiatief van de schilder en architect Giorgio Vasari (1511-1574), met als doel methodisch de scheppende adem van de kunsten in stand te houden. Ordelijk inzicht in de wetenschap groeit onder de tucht van een dubbele discipline. De eerste is de discipline die de geletterde, de geleerde en de kunstenaar zichzelf moet opleggen bij zijn denken en doen. 'Alleen wie de meetkunde beheerst, mag hier binnengaan, liet Plato ruim 2400 jaar geleden al op het fronton van de allereerste, door hem opgerichte Academie beitelen. Meten, dat is weten. Maar ook de theologie verwoordde haar eigen opdracht ooit preg nant als fides quaerens intellectum, geloof zoekt inzicht, en het vermogen om het weten in weloverwogen begripscategorieën te vatten. De andere discipline is de onderwerping van het weten aan de tucht van de verificatie door derden en het debat met de criticus of de tegenstander. Weten schap doe je in laatste instantie niet alleen, maar in een gemeenschap die de gel digheid en de waarde ervan erkent en publiek waarmerkt. Dat is het veld van de communicatie, en bij die communicatie begint het tweede deel van de trits wetenschap-genootschap-samenleving die de bestaansreden van elke academie vormt. Academies zijn die instellingen waarin de communicatie die voor de we tenschapsontwikkeling in onze samenleving noodzakelijk is, door kenners, spe cialisten of geleerden wordt gerealiseerd, geïnstitutionaliseerd en gecontroleerd; genootschappen doen dat vaak op ietwat informelere manier en onder een breder publiek van geïnteresseerden, maar het beginsel is hetzelfde. Daarmee hebben we de drie kernfuncties van academies en genootschappen beschreven. Idealiter kunnen die worden samengevat onder de termen van beoefening van wetenschap of kunsten, advisering van samenleving en overheid vanuit een erkend hoogwaar dig specialisme of kennisveld, en controle op de kwaliteit van de beoefening en overdracht van kunst en wetenschap in de samenleving. Academies mogen vaak vanuit particulier initiatief of private belangstelling worden opgericht, als ze een maal werkzaam zijn, nemen ze stukje bij beetje zulke publieke functies over en worden ze publieke of semipublieke instellingen met breed erkende taken en am bities, en overeenkomstig prestige. 28 Genootschappen en academies: een lange geschiedenis

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 30