Jack de Mooij predikant van Sint-Philipsland Pontiaan van Hattem, die door tegenstanders als verkapte aanhangers van de filosofie van Spinoza werden gezien en daarom op felle bestrijding stuitten.75 Van deïsme moesten de auteurs van het voorwoord van het eerste deel van de Verhandelingen dus niets hebben. Samuel Eschauzier, vanaf 1769 Waals predikant te Den Haag, maar daarvoor in dezelfde functie in Vlissingen één van de leden van de Franse leessociëteit, bestreed in een verhandeling de interpretatie die de deïst Voltaire gaf van het bijbelboek Prediker. Tevens vestigde een stuk in het eerste deel van de Verhandelingen de aandacht op de 'onstoffelykheid en onsterfe- lykheid der Ziele, welke in deze ongeloovige dagen zoo sterk bestreden worden.'79 Aantasting van de orthodoxie of een verlichte interpretatie van het geloof was in het Genootschap ondenkbaar.80 Desondanks koos het Genootschap er niet voor om zich officieel aan de leer van een kerk te binden. In de praktijk was, mede ge let op de vele predikant-leden, de gereformeerde godsdienst de maatgevende. Te Water was er veel aan gelegen om het Genootschap op dit spoor te houden. Dit 307 De Deistery welke helaas! Ook in 't Vereenigd Nederland zoo veel geld wint, ontziet zich niet al wat heilig is te bevitten, en, is 't mogelyk, te schenden. Hoe deerlyk wordt de wyze Salomo van zulken, die wanen de rechte wysheid in erf pacht te hebben, afgeschilderd, dan als een vriend van Epicurus, dan als een bloeddorstig koning? Hier76 ziet men hem van dien tweederleyen blaam vol komen vrygepleit. De Heer Eschauzier toont duidelyk aan, dat er in 's mans77 wyzen Prediker geen aanstootelykheid of ongerymdheid zy te vinden, naar veel eer eene deftige en welgegronde redeneerkunde ten betooge dat het hoogste belang van den sterveling zy God te vreezen en Zyne gebooden te bewaren.78 75 M. Wielema, The March of the Libertines. Spinozists and the Dutch Reformed Church (1660 1750). Hilversum, 2004, 82, 163-171. 76 Bedoeld wordt in de door Samuel Esschauzier geschreven bijdrage aan het eerste deel van de Verhandelingen. 77 Bedoeld wordt: Salomo. 78 Verhandelingen van het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen dl. 1. Middelburg, 1769, xi, xxxv-xxxvi; S. Eschauzier, Précis du livre de l'Ecclesiaste, par lequel on prouve que des propo sitions et des maximes, avancées par l'auteur dans le corps de son discours, quelqu'opposées qu'elles paroissent a sa conclusion y mènent cependant directement (vertaald in het Neder lands door R.H. du Pon), Verhandelingen dl. 1. Middelburg, 1769, 153-208. 79 Verhandelingen dl. 1. Middelburg, 1769, xxxvi. 80 Mijnhardt, Tot Heil van 't Menschdom, 137, 144, 147.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 309